Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hansahansa
Hej! Har en xc70 2014, (med start o stoppknapp). Jag har letat efter relä 6 till kupefläkt, men hittar inte den eller säkring 1-8 samt a1 a2 Det står i manualen att säkringen ska sitta i motorummets kallzon, där hittar jag bara säkring 9,10,11,12, (startrelä, intern diod, stödbatteri och styrenhet). obs, den satt inte i sektion c i motorrummet, kollade där först. Verkstan sa att det var ström fram till fläkten så dom ville byta den för 11500kr. Tog loss den själv och provkörde den, inget fel på den, så jag tänkte kolla säkringen vilket man kanske skulle börjat med. Tacksam för lite hjälp.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag har inte nyare schema än för 2011. Då satt den säkringen i elcentralen i motorrummet, till vänster framför torpedväggen.
Men de kan ha stökat om i samband med start/stopp osv.
av mjölner
Bara för att fläkten går på bänken betyder det inte att den funkar i bilen. När jag bytte min så testade jag att köra den gamla på ett batteri och den spann på som tusan. Heldöd när den satt i bilen.

Ny fläkt botade problemet. Så har du spänning fram till kontakten är det med största sannolikhet att fläkten är defekt ändå.

Var ute en stund igår och valde då att[…]

Köra EX90 med släp

Lövet, intressant video om betydelsen av luft[…]

Varför ska du byta? Kvittrar eller "flad[…]

Turboslangarna är undersökta under tryck[…]