Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
Mina vindrutetorkare brukar hålla i 4-5 år, men då står min bil i garage och körs relativt lite. Bakrutetorkaren 'håller' längre, då den dels inte används fullt lika mycket samt mina egna krav är lägre på den än vindrutetorkarna.

Jag går efter principen att byta när dom börjar ta dåligt. Det är en så pass liten kostnad att man kan byta dom vid behov, och inte något man måste planera en månad i förtid :p
av MickeM
Dyra högkvalitets torkarblad på osliten ruta kan hålla i åratal.
Billiga blad på sliten ruta kan bli kass väldigt fort. Billiga hamnar oftast på slitna rutor, vilket ger dom lite oförtjänt dåligt rykte, och dyra bladen oförtjänt gott rykte.

Men dyra blad ÄR bättre. Dyrare gummiblandning av högre kvalitet.

Vilket blir billigast i längden?
Individuellt. Finns inget svar på den.

Men byta efter viss tid är ju onödigt.
Bytet tar 3min. Max.
Slöseri med både pengar och naturresurser.
Byt det som är dåligt, men man måste ju inte vänta tills dom är trafikfarligt dåliga.
Och prova alltid rengöring först.
Användarvisningsbild
av FORSV50
MickeM skrev:Dyra högkvalitets torkarblad på osliten ruta kan hålla i åratal.
Billiga blad på sliten ruta kan bli kass väldigt fort. Billiga hamnar oftast på slitna rutor, vilket ger dom lite oförtjänt dåligt rykte, och dyra bladen oförtjänt gott rykte.

Men dyra blad ÄR bättre. Dyrare gummiblandning av högre kvalitet.

Vilket blir billigast i längden?
Individuellt. Finns inget svar på den.

Men byta efter viss tid är ju onödigt.
Bytet tar 3min. Max.
Slöseri med både pengar och naturresurser.
Byt det som är dåligt, men man måste ju inte vänta tills dom är trafikfarligt dåliga.
Och prova alltid rengöring först.
Klokt skrivet.
Vad är bäst att rengöra bladen med?

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk

av MickeM
Jag brukar dra med trasa/papper längs med gummit. Speciellt om dom plötsligt torkar jättedåligt, eller lämnar rand.
Ofta hjälper det betydande.

Personligen har jag faktiskt goda erfarenheter av Biltemas blad.
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag har en (fruktansvärt) dålig vindruta, original, snart 50000 mil. Den är ordentligt blästrad men det funkar bra med Biltemas belagda torkarblad och Sonax siktförbättrare. Ibland så tvättar jag, polerar och "smörjer in" rutan med en (köpt på biltema) teflonlösning. Byter dock blad ganska ofta (minst en gång om året), kör inte så många mil om året heller. Men till detta pris kan man byta ofta
https://www.biltema.se/bil-reservdelar/ ... 2000029612
Medans jag t ex tankar brukar jag passa på att ta vanligt torky-papper doppat i vatten och stryka av bladen några ggr.. och även vindrutan där bladen har sina vilolägen.. i tron/hopp om att bladen och rutan håller sig fräscha längre :-)

Har någon erfarenhet av att smörja in bladen med silikonspray..?

Vid service kostar det inget annars landar det p&a[…]

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]