Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av batmac
Sitter och funderar på om jag ska ta och teckna ett serviceavtal för min S60. Jag har fått följande prisuppgifter:

1 år: 730kr/mån (totalt 8760kr/år)
2 år: 511kr/mån (totalt 6132kr/år)
3 år: 499kr/ mån (totalt 5988kr/år)

Den största anlendningen till den höga kostnaden är att bilen har rullat 15000 mil och blir 10 år nästa år, dvs kamremsbyte. Jag har hört mig för om det innan jag köpte bilen eftersom jag visste att det är svindyrt och det absolut lägsta priset jag lyckats hitta på den servicen (när jag kort och gott frågat om 18000mil service) är strax över 9000kr på en BDS-verkstad. Lokala Volvohandlaren (dvs samma som erbjuder serviceavtalet) ville ha kring 11400 för den om jag inte minns fel. Det känns därför som att ett år inte vore en alltför dålig deal med tanke på att jag får hyrbil och lite volvo assistans också.

Om man leker med tanken att jag skulle skippa serviceavtal och ändå serva på Volvo vid kamremsbytet så är det alltså kring 11400kr. Ett tvåårigt serviceavtal blir 12264kr. Med andra ord känns också år 2 försvarbart. Men hur ska man resonera år tre med en såpass gammal bil? Det känns inte riktigt som att servicen det året kommer uppgå till omkring 6000? Kommer det några mer dyra punkter framöver? Räknar med att bilen kommer rulla omkring 1500 per år så vi är fortfarande under 20000 mil.

Jag vet att det här blev ett jäkla rörigt inlägg, men hur ser ni på det?
av klacken
Skulle inte ta något serviceavtal. Att byta kamrem måste nog gå att få gjort billigare? är ju ganska lite jobb att byta på volvo diesel. Bytte min själv och delarna kostade 90€.
Användarvisningsbild
av batmac
klacken skrev:Skulle inte ta något serviceavtal. Att byta kamrem måste nog gå att få gjort billigare? är ju ganska lite jobb att byta på volvo diesel. Bytte min själv och delarna kostade 90€.
Ja det är möjligt, men jag har inte lyckats hitta billigare iallafall. Jag har hört mig för med Volvohandlare på lite olika orter, MECA, Mekonomen, BDS och det billigaste jag hittat har alltså varit kring 9400 för den servicen. Så det är ju inte enbart kamremen i priset men resten ska ju göras också.
Användarvisningsbild
av MartinS
Vad kostar kamremsbyte och en essentialservice hos volvohandlaren? Det skulle jag satsa på och sedan utföra andra eventuella intervalltillägg själv. Serviceavtal skulle jag aldrig teckna om det inte vore extremt ekonomiskt fördelaktigt, något det ofta bara är vid nybilsköp.
Användarvisningsbild
av batmac
MartinS skrev:Vad kostar kamremsbyte och en essentialservice hos volvohandlaren? Det skulle jag satsa på och sedan utföra andra eventuella intervalltillägg själv. Serviceavtal skulle jag aldrig teckna om det inte vore extremt ekonomiskt fördelaktigt, något det ofta bara är vid nybilsköp.
Jag har nu tagit in en skriftlig prisuppgift på kommande tre servicar baserat på 1500 mil per år och fått följande kostnader (med reservation för prisjusteringar såklart):

2020: 10323 SEK (Essential + kamrem, hjälpaggregatrem)
2021: 4236 SEK (Essential + bränslefilter, luftfilter)
2022: 2596 SEK (Essential)

En totalkostnad på 17155kr, vilket totalt sett är mindre än dom 17964kr man skulle få betala för tre år med serviceavtal. Däremot om man kollar 1 år så blir det ändå omkring 1500kr billigare med serviceavtalet, jag måste alltså lägga undan mindre än vad jag hade behövt göra på egen hand.

Kollar man på två år så är det ungefär 2300 billigare totalt med serviceavtal mot att betala för varje enskild service, 14559 vs 12264kr. Däremot serviceavtal 1 år + betala servicen år 2 blir 12996. Alltså bara omkring 700 dyrare än serviceavtalet, och den kostnaden sparar man nog in på att låta en mindre verkstad göra det.

Så jag tror ändå att ett år känns vettigt, men inte längre än så kanske.

Vad gäller temp. på skivorna så[…]

Jordpunkt V70-12

V70 2012. Var ansluter man bäst en kabel perm[…]

Löste sig! Så kul. Fast det säg[…]

Om jag ska rycka ut den, är drivaxeln limmad […]