Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Zw00p
Hej allihop!
Jag och familjen (fru och två barn, 1 respektive 4år) går och letar efter en nyare bil.
Kör en Mazda 6 idag från 2007.
Vi kör inte våldsamt mycket, kring 1500-1800mil/år. Mycket stadskörning.
Har tittat lite på en Volvo V60 T3. Annons nedan.

https://www.bytbil.com/skane-lan/person ... 9-13430197

Några frågor, då jag är helt novis både på Volvo och på bilar rent generellt :)
* Upplever ni att bagaget räcker till?
* Några "kända" problem eller fel med en V60, som man ska vara vaksam på vid köp.
* Utrustning? Något som ni tycker är oumbärligt som man ska titta efter?
* Årsmodell? Vi kikar på bilar från 2017 primärt. Vinner man mycket på att satsa på en från 2018 istället?

Tack på förhand allihopa.

Ursäkta om några frågor är korkade, men på detta området stämmer den beskrivningen på mig ;)
Användarvisningsbild
av fjohan82
V60 är inte stor i baken. Provlasta med en barnvagn!

Bilen ser fin ut, men titta efter en Momentum eller Summum, så ni får xenonljus.
Ser att denna har analog hastighetsmätare, titta efter en med den digitala.
Dessa två saker tar bilen till en mycket modernare nivå.
Användarvisningsbild
av TommyP86
V60 funkar med barn, lite beroende på vad man har för vagn. Kupemässigt är det inte några bekymmer, men bagagen är lite kort om man vill lasta in en vagn på ”längden” vilket man vill om man har tänkt att ta med något mer än vagnen. Rekommenderar att du provlastar den du har, när grabben hade vagn var det en emmaljunga super nitro, och det gick precis om man tog av framhjulen och lade sitt eller liggdelen bredvid.
Men har man något mindre opraktiskt än stridsvagns-emmaljungan är det inte några problem.
Vi bytte till en babyzen yoyo runt 1,5 år, och den är minimal ihopfälld.
av frippe64
Som sagt, bagagerummet duger inte, och bakåtvänd stol blir trångt.
Se min signatur så förstår du vad som går åt när hela familjen ska ut och åka.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Fast funkar gör det absolut. Bakåtvänd stol funkar hur bra som helst, om man har en bra. Har man en dålig, hamnar man i instrumentpanelen. Jag (190cm) har inte några problem som helst att sitta i passagerarsätet när det sitter en maxi-cosi pearl isofix bakom. Däremot så kommer jag inte ens in när jag har en besafe izi combi x3 isofix, men det gör jag inte i en v70 heller.
Bagagemässigt är det inte några problem om man har en vagn som inte är xxxl, och skaffar sej ett metallgaller. Har kört säkert 2-3000 mil med last och unge i, det är inte ens trångt.
av frippe64
Klart det funkar, det gör det här också ;-)

Bild

Men köper jag en bil för bortåt 200000 vill jag inte montera isär barnvagnar eller sitta dubbelvikt med matkassar i knät.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Bild förstås.

Men jag vet inte jag, tycker inte det är stor skillnad mot v70.
IMG_3419.jpg
IMG_3419.jpg (121.81 KiB) Visad 651 gånger
Här har du hur stor skillnad det är (v70 matta i en v60). Oavsett så funkar det säkert för ts.
I övrigt kan jag rekommendera aktiva farthållaren, aktivt helljus osv, hette väl intellisafe surround på slutet tror jag.

Användarvisningsbild
av Micce1980
Bäst är ju att TS provar :) Annars gör som en i familjen, låna vår V60 och prova den, bestäm er sedan för att den är för liten i bagaget och köp en V70II. Lasta sedan aldrig över fönsterlinjen även när alla fyra skall ut och åka, jag menar aldrig förutom när bilen köptes och fyra vinterfälgar skulle med ;-)

Nog om utrymme nu :-) T3:an är väl rätt så skottsäker, det stora är väl om möjligt att det är en manuell låda i den. De blir ju inte direkt mer populära men det får TS prova sig fram med. Till hösten kommer folk vilja sälja sina bilar igen, så spring inte ihjäl dig innan dess då utbudet ökar dramatiskt

Ja det är inte helt enkelt, för det m&[…]

Är du helt 100 på detta? Jag slutade m[…]

Olika typer av växellådor

H har lite andra utväxlingar på ettan, […]

nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg