Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

den dagen torkarbladen inte fungerar som den ska så byts det. finns inget som intervall-byte eller så.. har man otur kanske man behöver byta efter några månader efter man bytt och ibland efter 3-4 år.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Att torkarblad fortfarande varit bra efter 3 år har jag aldrig varit med om. Men jag instämmer med övriga. Byt när du börjar få ränder eller att du får typ som en hinna med vatten som inte försvinner. Det man kan testa innan är att rengöra dem. Brukar själv dra lite med svampen då jag tvättar bilen.
Tycker bladen brukar fungera okej i ca ett år för mig.
Tomas88 skrev: mån 22 jul 2019, 15:59 Att torkarblad fortfarande varit bra efter 3 år har jag aldrig varit med om.
Mina original torkarblad sedan fabrik 2010 höll i 3år och sen började bli dåligt på gummit(sen beror det på hur mycket det använt, ifall man parkerar bilen ute på gatan/garage etcetc), bytte till biltemas som höll MAX 1-1,5år x2 och nu sitter man på bosch(får se hur länge det håller)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Parkering i solen. Stark avfettning och stark spolarvätska kan döda bladen på nolltid.

Parkering i skuggan. Undvik avfettning på bladen och och använd vettigt utspädd spolarvätska så håller de i 3 - 4 år
Användarvisningsbild
av Micce1980
VolvoB20 skrev:Parkering i solen. Stark avfettning och stark spolarvätska kan döda bladen på nolltid.

Parkering i skuggan. Undvik avfettning på bladen och och använd vettigt utspädd spolarvätska så håller de i 3 - 4 år
Man ställer ju ändå baken mot den änden solen kommer från så får man längre hållbarhet på bladen är ju det bara bra, låter logiskt. Men byter kanske efter 1.5 år som det är allt som oftast
Användarvisningsbild
av FORSV50
Tack för alla bra och olika svar! Intressant läsning. Jag har haft mina torkarblad (Bosch) i exakt 1 år nu i dagarna. Bytte blad när jag fick ny vindruta.
Jag tycker att mina blad fungerar hyffsat men har märkt att de lämnar lite ränder och att allt vatten, även om det inte är mycket, inte försvinner helt från rutan.
Kan det vara dags för byte då?
Har tänkt testa blad från Vparts.

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk

Vid service kostar det inget annars landar det p&a[…]

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]