Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej och välkommen till min problemtråd...

Problem nr1
När jag maxar fläkten i bilen så vibrerar ratten märkbart? Någon som vet vad som kan vara fel? Tog isär motorn och filtret som sitter nedanför passagerarstolen och rengjorde så gott jag kunde men det blev inte bättre.

2
Motorlampan kommer och går som den vill. Lyser varannan vecka och är släckt varannan mer eller mindre. Läste av felkoderna när lampan lös för ett tag sedan och fick då ut en del olika koder. Allt ifrån att bakdörren var ur funktion till att AC:n inte fungerade. Att AC:n inte fungerar stämmer men många av koderna var väldigt märkliga. Vi raderade alla koder för att se vilka som kom upp igen vid start. Ingen kom upp föränns efter några dagar då lampan började lysa igen. Bilmecken trodde något var konstigt med styrdonet och menade på att så länge lampan slocknar igen så finns inget att bry sig om. Problemet kvarligger och det är lite jobbit att åka runt med lampan som lyser ibland och inte veta om det faktiskt är något som måste åtgärdas eller inte. Är det någon som varit med om liknande problem?

Mvh
Fråga 1 är obalans i fläkten. Den har faktiskt balansvikter på bladen om du tittar. En eller flera har nog släppt.
Balansera om den kommer du med största sannolikhet misslyckas med.
Fläktbyte.

Fråga2.
Årsmodell 2002 har ett DIM som innehåller dåligt tenn. När (inte OM) problem uppstår kan man lämna in dom hos vissa firmor för att få omlött.
Vanliga symptom är felaktigt lysande varningslampor, felande färddator, vajande mätare , osv. ...

DIM är kombiinstrumentet. Ett av minst 9st styrdon i din bil. Antalet varierar med utrustning . Felkodsutläsningen läste ur samtliga styrdon. (Eftersom bakdörr nämndes. Det vet inte motorstyrdonet (ECM) eller kombiinstrumentet (DIM) ett jota om.)
Därför är bokstav och sifferkombinationen i koderna viktig.
(Tex kan den se ut så här: ECM 0123)
Det berättar också exakt vilket styrdon som säger vad. Endast textöversättningen duger inte.

Ryck under färd.
Förstår jag rätt när jag säger att bilen rycker i transmissionsglappet fram och tillbaka? Och att det försvinner om du växlar upp eller ner?
Motorfästen skulle jag kolla först i så fall)
Svår med kopplingens dragsläge?

Eller kan du ha en automatlåda som inte gör, dom den bör?

Skriv ut ALLA felkoder som verkstaden fick fram. Byta saker på gissningar är bara dumt. Felkoder finns kvar lagrade även om lampan slocknar.
@MickeM
Menar du att det sitter vikter på själva bladen på kupéfläkten? Eller vad man ska kalla det för.. Snabb googling sa mig att det går att köpa ny men att man får med hela klumpen med motor också. Vill ju i sånt fall bara ha bladgrejen?

Ska se om jag kan få till en avläsning redan imorn så tar vi det där ifrån :)

Ryckningarna kommer när man kör utan att göra någonting egentligen. Tycker nästan att det händer oftare under varmare delen av året också. Det rycker licksom kraftigt fram och tillbaka. Att växla ned eller upp tar inte bort rycken. Ligger man på samma varvtal men på tex 4an i 50 ish rycker det inte.. Manuell låda här.
Jepp det sitter vikter. Ser ofta ut som hårnålar ungefär. Inga blyklumpar.
(Om nu inte den råkade vara perfekt utan vikter som ny)

Lossar du fläktpropellern från motoraxeln kan jag nästan garantera att du får obalans. Bör aldrig tas isär.

Om rycken inte försvinner med annan växel/ökad gas, såntalar det mer för gasspjället. En 2002 med sugmotor har gamla spjälltypen som är lite felbenäget.

Googla "gasspjäll problem V70" och läs om symptomen.
S60 är precis lika som V70 morormässigt men V70 är vanligare.
Men felkoder innan något bytes.

Givetvis är det alltid klokt att kolla alla slangar, och även en rengöring av gasspjällskivans båda sidor och anliggningayta i loppet är enkelt, gratis och kan göra underverk . Dvs inte bortkastat ens om felet är annat.
Ta loss grova slangen mot gasspjället och pilla upp spjällskivan med fingrarna. Spraya tex bromsrengöring, WD40 eller liknande på en trasa och torka rent försiktigt.
Mecken pekade på att det troligtvis är kamställningsventilen som behöver bytas... Vad jag läst kan det räcka med att plocka bort den och rengöra, sen sätta tillbaka? Efter lite googling fann jag lite andra grejer som också kan ge detta utslag.
ex. Felaktig signal
-kamaxelremen har hoppat på fel plats på kuggarna
-lågt oljetryck / dålig oljekvalitet
-deffekt reset ventil
-mekaniska fel i variabla ventiltider (VVT) enhet

Fel symtom [S]
-ojämn tomgång
-ökade utsläpp

Plockade dessa från en annan tråd. Ökade utsläpp vet jag däremot inte om det är. Jag har i alla fal inte fått någon n otering om detta vid besiktning. Ojämn tomgång, visst ibland har den typ misstänt och typ stått och pruttat eller hur man ska förklara. Har antingen kört iväg med detta problem och då har det inte märkts av när jag börjat köra. Eller så har jag startat om så har det inte varit något problem.
Solenoidventilen har ofta (Inte alltid) en sil i packningen som kan sätta igen.
En rengöring är ju rätt så enkelt.

Rent elektriskt fungerar den nog, för annars skulle felkoden säga "öppen krets" eller liknande. Men den kan ju vara blockerad i oljeflödet rent mekaniskt.
Service Peugeot 107

Köpte en amerikansk (Thinkdiag) som är b[…]

Är det någon som har en bra lösnin[…]

Uppdatering: Tog ut säkring till CEM (nr 27) […]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr må[…]