- fre 19 jul 2019, 23:31
#1327568
Har ett dilemma när det gäller vår S40. Med en 1.8 motor från 2005 som gått 17000. Vi är på semester i Europa sedan lördag då vi lämnade Sverige. Vi lämnade in bilen på service innan resan och bytte också gasspjälshuset.
När vi närmade oss Skåne och åkt 30 mil började oljelampa pulsera i intrallen av var 30 sekund typ. Jag fyllde på olja så lampan släcktes. Och gjorde det tills vi nådde södra Tyskland då jag åkte in på en verkstad. Oljestickan visade tomt. Mekaniker lyfte bilen och konstaterade att det inte fanns något läckage. Enligt honom skulle bakdelen av bilen vara kladdig och skitig om det kommit ut via förbränningen. Och där var det inget kladd och skit. Och vi har inga missfärgningar från avgasröret. Han fyllde på med olja så stickan visade en normalmängd. Och nu är vi i Kroatien och jag har fyllt på minst 10 liter olja från start. Jag märker av i backar att bilen inte riktigt orkar med samt i omkörningar. Den sista sträckan ikväll på 15 mil började också den gula motorikonen på displayen att lysa. Har rådgjort med folk via mobil som tror detta kan ha att göra med att topplockspackningen har gått sönder. Just nu är det fredag och jag kommer inte åt en verkstad förrän måndag. Så jag undrar om det finns en fara för bilen att färdas ytterligare 40 mil till vär slutdestination imorgon och sen låta en mekaniker titta på det? Givetvis kommer jag fortsätta att fylla på med olja. Tacksam för snabbt svar.
Mvh Alber
När vi närmade oss Skåne och åkt 30 mil började oljelampa pulsera i intrallen av var 30 sekund typ. Jag fyllde på olja så lampan släcktes. Och gjorde det tills vi nådde södra Tyskland då jag åkte in på en verkstad. Oljestickan visade tomt. Mekaniker lyfte bilen och konstaterade att det inte fanns något läckage. Enligt honom skulle bakdelen av bilen vara kladdig och skitig om det kommit ut via förbränningen. Och där var det inget kladd och skit. Och vi har inga missfärgningar från avgasröret. Han fyllde på med olja så stickan visade en normalmängd. Och nu är vi i Kroatien och jag har fyllt på minst 10 liter olja från start. Jag märker av i backar att bilen inte riktigt orkar med samt i omkörningar. Den sista sträckan ikväll på 15 mil började också den gula motorikonen på displayen att lysa. Har rådgjort med folk via mobil som tror detta kan ha att göra med att topplockspackningen har gått sönder. Just nu är det fredag och jag kommer inte åt en verkstad förrän måndag. Så jag undrar om det finns en fara för bilen att färdas ytterligare 40 mil till vär slutdestination imorgon och sen låta en mekaniker titta på det? Givetvis kommer jag fortsätta att fylla på med olja. Tacksam för snabbt svar.
Mvh Alber