Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lundis
Bilen i fråga v70 2.4t -02. 33000mil.

Bilen går fantastiskt bra vid kallstart oavsett körsträcka etc. Det är först när bilen startas varm, dvs motorn har inte hunnit svalna sedan sista körningen, som problemet uppstår. Då dör motorn både vid tomgång och vid högre varvtal under belastning. Ställer jag bilen över natten så fungerar den bra igen.

Får ut felkod P0606, men inget mer. Ibland tänds motorlampan också permanent men inte alltid.

Ideer?

Tack på förhand
av MickeM
P0606 är ju tecken på internt fel i ECM.
Engine Controll Module

Men även du, behöver få den läst med Volvoanpassad utrustning, som också läser HELA bilen. En annan Can-nod kan spöka i hela systemet.

En ECM byter man inte hursomhelst, och framför allt inte på så lite fakta.
av Lundis
Tack för svar. Misstänkte att man behöver gå längre ner i felkoden och vad som orsakar den. Samtidigt verkar det som att det är någon tempsensor som vid uppstart får ett felaktigt börvärde och därmed skapar en situation som gör att motorn stänger ner, även om det inte är något fel. Vilka sensorer skulle kunna påverka det? LMM?
av MickeM
Jag tror inte någon sensor alls stoppar en motor som går. Hindra start kan dom, Men inte stoppa. Då brukar/ska styrdonet anta extrapolerade parametrar baserade på andra givares input. Sk nödläge, och gå med reducerad effekt.

LMM stoppar definitivt inte under färd. Orsaka motorstopp på tomgång kanske.
Vev och kamaxelsensorer bör den anta parametrar för när den går. Knack, lamda och tempsensor likaså.
Det är möjligen vevaxelsensorn som skulle kunna stoppa.

Men nu har du ETM gasspjället (Magneti Marelli) som är problemfyllt. Även om inte felkoder pekar på den.
Och varmstartproblem är ibland vet eller kamaxelsensor. Men att den dör under färd, är tyvärr lite tecken på just ECM. Dvs motorstyrdonet.
av Lundis
Tack för snabb återkoppling!

Som gammal trafikmagasinet tittare har jag förstått att ECU byte är aldrig billigt. Får baxa in bilen till en verkstad som kan läsa ut med VIDA så får vi se vad som kan läsas ut.

Kan man ta en begagnad ECU och gifta den med bilen eller måste det vara en ny?

Tack för svaret
av MickeM
Du kan skaffa VIDA själv om du har en Laptop. Mindre kostnad än EN felsökning.
Du kan köpa tex Biltemas VOLVOscanner för kostnad som motsvarar felkodssökning på VOLVO.

Ska du montera en begagnad ECM så måste den antingen klonas med din gamla, eller laddas med virginfil så Volvo kan gifta in den. Klona är enklast och sannolikt billigast. Några forum medlemmar har grejer och kunskap för det. Volvo kan bara montera ny. (Eller beg med virginfil = "ny")
Volvo kan INTE ladda virginfil.

Det finns också firmor som lagar elektronikboxar om dom har hårdvarufel.
av Lundis
Hej igen,

Har fortfarande inte fått utläst felkoden P0606. Någon i Lund som har tillgång till en läsare? :-)
Men jag har lyckats att samla på mig lite mer info

1. Jag får ibland felmeddelande om att larmet inte fungerar som det ska när bilen startas
2. Om man sätter bilen i tändningsläge då bilen inte fungerar som den ska, dvs dör vid körning, kan man höra att bränslereläet klickar med motorlampa som följd. Misstänker att det är det som händer vi körning.

Om man lägger ihop 1+2 ovan, är det ett låsspärr problem? Kan man stänga av larmet?
av MickeM
Larmet kan du nog glömma som grundorsak.
Startspärren stoppar inte en motor som går.

Startspärren bryter förvisso soppapumpen MEN också startmotorn, SAMT att du får text i färddatorn: Startförsök avbrutet".
Jag antar att du får :"larm.service erfodras" i displayen?
Det betyder att larmet har något fel.
Oftast huvlås, glaskrosslinga eller själva sirenen/larmmodulen då dess backupbatteri ofta läcker syra ner på kretskortet.
Sannolikt ett separat fel.
När du slår på tändningen SKA motorlampan lysa ändå tills motorn startar. Först lyser många lampor, men väntar du några sekunder så återstår endast olje,ladd, och motorlampa.
Ev handbromslampa om den är dragen.

Menar du att motorlampan inte lyser alls, (ens när den ska) när bilen går riktigt ?
av Lundis
Hej igen, tack för dina svar!

Rätt gällande larmmeddelande.

Motorlampan fungerar som den ska. Det jag märkte igår när felet hände igen var att när reläet drar/släpper i tändläge så blinkade även motorlampan till. Hördes även tydligt att det klickade i pumpen.
av m2c
Är det fel på ecu så kolla med Atech2.se eller innosound om de kan laga. Jonnype på detta forum kan säkert kopiera datan från ditt gamla om du vill köpa ett på skroten.

@AlexanderE , Du kommer tyvärr inte kör[…]

Släcka felkod

Jag har iCarsoft 2.0

Insug b6254

Jag tror det är motorolja som kommer genom v[…]

Har du även smörjt vid "piggen"[…]