NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av waspman
#132702
Tjena,

Går just nu i bilbytartankar och funderar då på att byta bort min v40 2.0t-01 mot en v50 -05. Frågan är bara vilken motor som passar mig. Funderar på 2.4i med 170hk eller T5:an. Försäkringsmässigt skiljer det knappast något mellan de. Men hur är det reservdelsmässigt?
Verkar inte sklija något i bränsleförbrukning heller.
T5:an är säkert mycket roligare att köra men 2.4i med 170hk är säkert rolig den också.
Nå kom med för o nackdelar så att jag får lättare att välja...eller blir det svårare :shock:
av dali
#132721
Provkör du en T5 så tror jag valet blir enkelt.
Användarvisningsbild
av Funk
#132738
Servicekostnaderna för turbobilen brukar vara något högre. Och i vissa fall även dyrare reservdelar som är unika för turbobilen i form av t.ex större bromsar och dylikt.

/Thomas
av waspman
#133124
dali skrev:Provkör du en T5 så tror jag valet blir enkelt.
dali skrev:Servicekostnaderna för turbobilen brukar vara något högre. Och i vissa fall även dyrare reservdelar som är unika för turbobilen i form av t.ex större bromsar och dylikt.
Ajdå...var rädd för att just dessa skulle komma upp.
T5 känndes riktigt rapp men 170hk upplevde jag inte som slö heller. Tyckte att den faktsikt känndes piggare än min v40 2.0t.
Detta kommer inte att bli lätt att välja...
av Shaapa
#133229
Kör du många mil per år så blir ju skillnaderna i servicekostnad och bensinförbrukning tydliga summamässigt. Om inte är det väl inte mycket att haka upp sig på tycker jag helt personligt. Kan man bränna 1000kr på krogen en kväll eller på ett par jeans kan man väl betala så mkt extra för servicen (som vanligen brukar infalla en gång per år)? Småpengar i det stora hela när det gäller bilägandet.

Den största kostnaden är med allra största sannolikhet värdeminskningen på bilen. Jag vet inte om den är större för en T5'a som hunnit bli några år gammal? Kanske lite pga högre inköpspris.

Kör själv T5 och är nöjd med bilen i stort. Visst kan den sluka en del soppa om man har tung högersko men kör man landsväg drar den hyfsat lite om man ligger på jämn (inte överdrivet hög) fart.
av Jyrgman
#133246
Jag gick i samma tankar när jag skulle beställa en C30 tidigt i våras. I mitt fall slutade det med en 2.4i vilket jag inte ångrar. Det främsta argumentet jag hade för 2.4i:n var att köper man utan turbo luras man aldrig till att börja trimma. Skulle jag köpt t5:an istället så hade det säkert redan spårat ur :twisted:
Ett varningens finger är dock för bränsleförbrukningen som ligger på stadiga 1.15 blandad körning... vilket jag tycker är i högsta laget.
av Shaapa
#133260
Oj, det har jag inte lyckats med med T5'an blandad körning (ännu..). Har varit uppe i litern eller precis över men inte högre än så. Andelen stadskörning påverkar väldigt mkt har man märkt. Likaså kallstarter den kommande årstiden förståss.
Användarvisningsbild
av Appel
#133261
Jag kör idag V50 T5 MY08 (manuell), nyligen bytt från en V50 2,4i MY04(manuell), som byttes från en V40 2.0T MY00(automat) (sista månaden före FasII).

Vad gäller bränsleförbrukning vid normal körning (för mig 80-95% stadskörning) så är det relativt likt på dessa bilar.

Min reflektion från 2,4i var att den drog mindre bensin (ca 0,05-0,1) och kändes (märkbart) kvickare vid ca 1100-1300 körda mil, min T5'a drar idag ungefär lika mycket som min gamla 2,4i, ca 1-1,15 och det med 600 mil på mätaren. Om den kommer att dra mindre bensin och kännas kvickare vid drygt 1000 mil på mätaren så blir det ett lyft!! 60 hästar mer och mindre bränsleförbrukning!!

Vad gäller draget så saknar jag min gamla V40 med automat och turbo, helt klart en oslagbar kombination! Den kändes faktiskt kvickare än min 2,4i!

En knepig sak jag var ute för med en lånebil som jag hade i ca 2 veckor när min 2,4i krånglade med tändningslåset var att det var en 2,4 och den kändes mycket piggare än min 2,4i! Jag åkte till min återförsäljare och undrade om min 2,4i var felprogrammerad... Men när jag fördjupade mig i vridmoment vid olika varvtal så var det ju faktiskt som så att 2,4 är den "perfekta" stadsbilen medan 2,4i passar bättre på "snabb" landsvägskörning med mer effekt på högre varvtal och minimal skillnad i vridmoment.

En annan skillnad man inte får glömma bort är ljudet!! Det särskilda "orret" från Volvos 5'or är ju så härligt... på 2,4 och 2,4i, men på T5'an så "hackas" ljudet sönder av turbon och det låter faktiskt inget särskilt, ungefär som min gamla V40...

Av ovanstående text så borde jag egentligen ha köpt en 2,4 som har automat som standard, det känns så uppenbart att det är rätt bil för mig och mina förhållanden, MEN när dom äntligen fick 2 snygga pipor bak på T5'an så kunde jag helt enkelt inte motstå den!!

Passionsröd med Summum så jag fick blanka rails, 18" Medusa så det blir mycket fälg och lite däck, ja i mitt tycke en riktigt läcker bil! Efter jag beställde den så körde Volvo igång tv-reklamen med precis en likadan bil och nämnde att det var en miljöbil... jo folk har frågat mig om det är den där miljöbilen jag har köpt, jag svarar att det är det, det är ju dubbla avgasrör så det kommer bara ut hälften så mycket avgaser i varje pipa...

Min slutsats om du skall köpa en begagnad bil, se mer efter skick och utrustning om du kör "normalt" än vilken motor så länge du håller dig till dom 5 cylindriga om du vill att det skall vara mer än hyfsat drag.
av waspman
#133483
Min körning kommer mest att bestå av blandad körning. Ligger runt 1000mil/år, kanske ibland upp mot 1200mil, men mer brukar det inte bli. Händer att det blir någon långkörning någon gång också för att köra och hälsa på min bror, ca 224mil (tur o retur)
Gillar draget i T5:an, fast kanske är 2.4i rätt för mig. Att det ska vara så svårt...
av Doby
#133527
waspman skrev:Min körning kommer mest att bestå av blandad körning. Ligger runt 1000mil/år, kanske ibland upp mot 1200mil, men mer brukar det inte bli. Händer att det blir någon långkörning någon gång också för att köra och hälsa på min bror, ca 224mil (tur o retur)
Gillar draget i T5:an, fast kanske är 2.4i rätt för mig. Att det ska vara så svårt...
Mitt val skulle ligga mellan 2.4 och T5, 2.4i känns helt onödig då draget inte kommer förrän över 4000 varv och då är du redan om och förbi för länge sen.....
Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]

Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]

Laddbox

Vi körde på en PhaseBox med spiralkabel[…]

Överhettad motor, grundorsak?

Hur vet du att den är överhettad?? Upp t[…]