Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, är ny på detta forum och jag hoppas ni kan hjälpa till.

Fordon: Volvo V70II 2.0D 2008, 29 800 mil

Symtom:
Motorn hackar vi regn och glödningslampan blinkar, motorn kan i värsta fall dö helt, dock går bilen att starta efter en stund. Felet försvinner helt vid tort väderlek.

Felsökning
Jag har haft motorn på tomgång med öppen huv och sprutat vatten på lite olika ställen. Vid ett ställe så hackar motorn och glödningslampan blinkar till. På bilden ser ni startmotorn och tre mindre vakuumslangar.

När jag sprutat vatten över dessa slangar och startmotor så uppstår felet. Vet någon var vakuumslangen (röd ring) på bild leder, kan det vara så att kommer in fukt i slangen och leds in i insuget och motorn hackar på grund av det?

Startmotorn/solenoid borde väl inte kunna ge motsvarande symtom, vill inte utesluta något?

Stort tack på förhand

Bild

http://forumbilder.se/I5VHM/startmotor-2

Bild
Har nu lokaliserat problemet och löst det.

Felet var att vakuumslangen inte höll ätt vid en skarv. Slangen går till tryckomvandlaren som tydligen går bananas vid minsta fukt.

Fattar inte varför tillverkaren lägger en skarv mitt på slangen, har nu köpt en ny vakuumslang och monterat utan skarv. Har nu lyckats ladda upp en bild.
Bilagor
startmotor (2).jpg
startmotor (2).jpg (66.29 KiB) Visad 1740 gånger

Jag hade samma problem på min 2,0F 2011. Det[…]

Skulle även (om möjligt) vilja ändr[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Har en xc60 -24 och har precis lämnat in bile[…]

Fick förnyelse igår på Volvia, ki[…]