Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av Knasen
Det finns olika art.nr på stegen, är inte säker på det funkar med fel art.nr, Stereon känner av om det finns ett inkopplat steg, och troligtvis så finns en felkod i bilen som kan ge en ledtråd till varför det inte funkar.

Eller så läser du denna tråd som kanske har svaret :wink:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... c&start=40
Användarvisningsbild
av TopGear
Har nu mätt spänningen och där fanns 12V. Något annat jag ska kolla upp?
Användarvisningsbild
av Mini_ice
Lågnivåkablen från stereon till slutsteget har en så kallad remotekabel (en + puls) som slår i gång och stänger av steget som ett relä, är den kass så har inte steget någon "styrning" för till/från.

Vet inte om jag missade det eller inte men lågnivå/högtalarkablaget var det nytt???
Användarvisningsbild
av VolvoB20
TopGear skrev:Har nu mätt spänningen och där fanns 12V. Något annat jag ska kolla upp?
Som barkbiten skrev ovan, det behövs väl ny mjukvara i bilen eller är det bara på nyare modeller?
av Magren
Jag tror inte att det är mjukvaran. Steget ska funka utan. Kolla om du har +12V på mittenpinnen i den 6-poliga dinkontakten när din stereo är påslagen. Den är remote. Akta dig så att du inte kortsluter några ben.
Användarvisningsbild
av TopGear
Japp, det är nyinköpt. Kan man mäta någonstans om pulsen är aktiverad?
Användarvisningsbild
av TopGear
Magren skrev:Jag tror inte att det är mjukvaran. Steget ska funka utan. Kolla om du har +12V på mittenpinnen i den 6-poliga dinkontakten när din stereo är påslagen. Den är remote. Akta dig så att du inte kortsluter några ben.
Ska jag mäta på kabelkontakten som kopplas in i steget eller i kontakten som sitter i själva stereon?
Och... när jag mäter, var ska jag sätta den röda resp. svarta mätnålen?
/TopGear (inte eltekniker uppenbarligen)
Användarvisningsbild
av uno83
Röda på stiftet du ska mäta, svart till jord (karossen).
Användarvisningsbild
av Mini_ice
i den runda kontakten till steget så är det stiftet i mitten som gäller..

Jag har aldrig hörttalas om att man skullebehöva mjukvara till steget.
Användarvisningsbild
av TopGear
Magren skrev:Jag tror inte att det är mjukvaran. Steget ska funka utan. Kolla om du har +12V på mittenpinnen i den 6-poliga dinkontakten när din stereo är påslagen. Den är remote. Akta dig så att du inte kortsluter några ben.
Nu har jag mätt, det fanns 12V där...
Kan det vara så förbenat enkelt att det behövs mjukvara???
Vilken packbox ?

Tack så mycket för svaret. Glömde […]

Tror det kan vara svårt att komma åt a[…]

Rost vid gångjärn baklucka V60 2021

eftersom det är vitt så lägg lite […]

Slang ifrån luftfilterburk

Har en V70 D4 2014 hittade en en lös slang so[…]