Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 2ägaren
V70 08a 2,0F Kungsbacka / Frillesås
Märkte först att AC började lukta när man står på tomgång, märkte sedan att den slutar i princip att kyla också. Började då lägga märke till att fläkten aldrig kyler motorn, hade idag obd temp och bilen varnade tillslut för varm motor, men ingen fläkt sattes igång. Matar jag den med 12v direkt efter klumpen mellan kopplingen så snurrar den. Matningen till klumpen har ju 3 kablar, de 2 grova hade 12v + & - Men 3e blev aldrig spänning i, inte ens vid 106grader på kylväskan. Fick med ikke VIDA P048000 samt p145c00. Har någon en idé om vad som är fel? Någon med Vida i närheten? Tack på förhand!

"Fläktmotorn var trasig trots att den gick med 12V direkt. Behövde för mycket amp för att gå igång via normalt"
Senast redigerad av 1 2ägaren, redigerad totalt 0 gånger.
Kan tillägga att via min ICARSOFT dator ser jag att kylfläkten får värde. Börjar vid 50C på kylvattnet så stiger den från 0% till 92% och står sedan där och ibland ner till 0% en stund och sedan upp till 92% igen. Men ingen rörelse i fläkten. Inga andra felkoder.
VIDA säger att det antingen bör vara signalkabeln som är skadad någonstans, eller fläkten som är kaputt. Eftersom fläkten fungerar när du matar den med 12V så borde det ju vara signalkabeln, men jag är bara en hobbyletare, så ska inte svära på det :P

ECM-P048000
The signal cable is short-circuited to ground.
Damaged engine cooling fan.

Den andra felkoden är för generisk för att ge några vettiga resultat.
Tack! Men vet någon vad boxen precis innan "emellan kablarna" gör för något? "Kylfläkt styrenhet relä" provar att även ge 12V + på signalkabelns position men inget händer. Däremot efter boxen snurrar den vid 12v direkt till fläkten.
Gjorde lite ändringar på sökningen, och fick även upp den andra, som även den verkar gnälla på signalkabeln.

Boxen som sitter vid fläkten benämns bara som "styrenhet" (i den engelska versionen dessutom :-D ), inget artikelnummer eller något. Antar att dom säljs som en komplett enhet, därför man inte hittar något.
Vida skrev: Faulty signal
Checking cables and components
Ignition off.

Unplug the cooling fan connectors.

Check relevant connectors for loose connections, contact resistance and oxidation.

Check the signal cable for open-circuit and short-circuit to ground.

Check the signal cable for short-circuit to voltage.

Take readings between:

Engine control module (ECM) #B-C2 (#B15) and engine cooling fan #4.

Remedy as necessary.

Är det som står.

Ska se om man kan hitta nåt schema över det hela, men det verkar ju som att man ska mäta mellan ECM och kontaktstycket. Logiskt iofs, eftersom det bara är i motorns intresse att fläkten går, inte resten av bilen (ok, inte helt logiskt, men tillräckligt :P)

Var ute en stund igår och valde då att[…]

Köra EX90 med släp

Lövet, intressant video om betydelsen av luft[…]

Varför ska du byta? Kvittrar eller "flad[…]

Turboslangarna är undersökta under tryck[…]