Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej hopp. Min polare har en v70n 05 a som höger halvljus H7 kontakten bränner/smälter på. Så den får han byta mellan jämna mellanrum. Någon som kan ha en ide på vad det kan vara eller haft problemet själva. Har förövrigt mätt generatorn och den ger som dom ska. Jag tänkte att skarva in lite grövre kablar så det inte blir så varmt men det löser ju inte problemet känns det som. Dock har inga säkringar brunnit av heller tycker det är konstigt eftersom det tyder på kortslutning tycker jag men kan ha fel. Tacksam för alla tips och råd.
Corner skrev: lör 13 jul 2019, 12:22 Hej hopp. Min polare har en v70n 05 a som höger halvljus H7 kontakten bränner/smälter på. Så den får han byta mellan jämna mellanrum. Någon som kan ha en ide på vad det kan vara eller haft problemet själva. Har förövrigt mätt generatorn och den ger som dom ska. Jag tänkte att skarva in lite grövre kablar så det inte blir så varmt men det löser ju inte problemet känns det som. Dock har inga säkringar brunnit av heller tycker det är konstigt eftersom det tyder på kortslutning tycker jag men kan ha fel. Tacksam för alla tips och råd.
Nej, det tyder snarare på dålig kontakt = spänningsfall.
Lampa med tunna stift?
Det är en vanlig h7 halogen tror den är på 50 eller 55 w som han har köpt på Mekonomen. Om det skulle vara spänningsfall då borde väl inte det kunna utveckla någon värme som smälter kontakten eller tänker jag fel nu
Corner skrev:Det är en vanlig h7 halogen tror den är på 50 eller 55 w som han har köpt på Mekonomen. Om det skulle vara spänningsfall då borde väl inte det kunna utveckla någon värme som smälter kontakten eller tänker jag fel nu
Ja, du har otur när du tänker. Om lampan drar ungefär 4,5A, så blir effekten 4,5W vid 1V spänningsfall.
Hur har han gjort när han bytt kontakten, byter han kontakt med kablar och allt eller monterar han den nya kontakten på de gamla kablarna?
Han sätter den nya kontakten med dess korta kablar rakt på dom gammla. Fattar inte vart du får 1v ifrån vad är det som säger att det är 1V. Är så otroligt pinsamt dålig på elläras matte.
Corner skrev:Han sätter den nya kontakten med dess korta kablar rakt på dom gammla. Fattar inte vart du får 1v ifrån vad är det som säger att det är 1V. Är så otroligt pinsamt dålig på elläras matte.
1V var ett exempel. Det räcker med 200 mohm resistans för att få 1V spänningsfall.
Menar du att han skarvar kablarna?
Kolla att kontakterna klämmer ordentligt på lampans stift, det skall krävas rejält med kraft för trycka på och dra av kontakten.

Rotinger GRAPHITE LINE bara för att de har c[…]

Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]