Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av _lucifer_
Köp en proffsig polermaskin på Jula och lite polermedel så blir det ungefär lika "billigt" som att lämna in den. ;)

Fast det underlättar om man har garage att göra det i. Och att man inte har en svart bil, för då skulle jag också lämnat in den...
Användarvisningsbild
av Tommy Lagerlöf
En annan kör med biltemas dubbeltrissiga maskin :D och den funkarskit bra för mig,köpte bara sonax trissor på clas olsson sen var det bara att köra på
Användarvisningsbild
av Nexus
Nu vill jag inte uppmana till svartjobb :!:
Men det finns nog ingen branch där man inte kan få jobb utfört på sidan om :wink: Hör dig för lite är nog tippset jag kan ge.
Användarvisningsbild
av Barkbiten
_lucifer_ skrev:Köp en proffsig polermaskin på Jula och lite polermedel så blir det ungefär lika "billigt" som att lämna in den. ;)

Fast det underlättar om man har garage att göra det i. Och att man inte har en svart bil, för då skulle jag också lämnat in den...
Har också funderat på det där....ungefär som att man gärna köper en högtryckstvätt efter ett tag, då man får större frihet att tvätta själv och när man vill/har tid. Dessutom sparar man pengar.

Men jag noterar samtidigt att det är en jäkla skillnad på lågbudgethögtryckstvättar och de man får hyra på mackarna. Går inte ens att jämföra. Går mycket lättare och snabbare att spola av med mackens proffstvätt. Så ibland kan det ändå vara värt att köra hos dem.

Ang. polera då..så ja, har funderat på detta också. Att skaffa egen maskin. Men blir lite fundersam då flera bilrekondare bestämt hävdar att det tar cirka 1 vecka att lära sig att vaxa en bil. Om man är amatör och inte gör rätt är det bättre att inte vaxa alls tydligen..för risken är så stor att man förstör bilen..eller gör den sämre, typ fixar repor eller flammighet etc.

Finns ju flera rekondare dessutom som jobbar med detta dagligen och ändå suger på att göra bra jobb på bilarna. Ser fint ut vid en första anblick, men när man kikar närmre och i solljus så märker man att det är massor av solroser etc.

Risken om man gör själv är väl att man håller för länge och att det blir för varmt, eller att man missar detaljer etc. Har inte så stor koll. Men det känns lite riskabelt.

Hade jag haft en "gammal" bil som jag inte var så rädd om....och i en hyfast smidig färg, så skulle jag nog börjat att köra polering själv med maskin, för att lära mig. Dumt att göra alla nybörjarmisstag på en ny bil ju.

Sen på sikt tror jag nog det bästa är att göra det själv, då styr man själv över detaljerna och jag tror ingen är så noggran som man själv kan vara. För de flesta rekondare är det ju trots allt som med frisörer..de vill bara få skiten klar så snabbt som möjligt.
av olson
Jim Profit skrev:Jag behöver en polering och skulle vilja ha tag i nån som kan fixa det på en helg? Nån som känner till någon som vill tjäna lite extra?

Du har pm
Svårlösta vibrationer

Jag lämnade in bilen igår igen till Bil[…]

Den som löser livslängdsproblemet hos Li[…]

Service Peugeot 107 2007

I går var jag och pressade ur det gamla lagr[…]

Idag har jag bokat tid för service. Classic s[…]