Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonas_latt
Gäller min v70 t5 02 Chipad

Har ägt bilen 7år och kört mycket och hårt. Kan den rätt bra.

Men för ca ett år sedan börja den tappa kraft ibland. Vissa gånger kändes det som 50-100 hp va borta.

Ibland när man gasa på på tex 2an så fick man en spark bakåt och ibland gick den bara BRA.

Nu har den blivit så oftare och oftare. Nu blir man chockad när man får sparken så man trycks in i sätet.

Bilen går fortfarande bra men kanske mer som en 200hp än 300hp.

Turbon är bytt, stift är byta. Provtryck intercolern. Letat trasiga slangar.
Inga felkoder i vida

Laddtrycketet ligger runt 1 bar. Ska va runt 1.2-1.3

Det konstiga är att ändå om jag rycker slangen roll laddtrycks klocka så laddar den knappt över 1.2-1.3 ändå. . Detta är konstigt i sånt läge ska den ladda som hejsan.

Vad kan strypa så pass att turbon inte orkar ladda.

Soppa? Tändning?
av SnurreSprätt
Spökande tändspolar ger inte alltid felkod även om det märks på motorns gång. Om det kan finnas nått samband med laddtrycket att ex ecu själv backar på tändningen/laddtryck vet jag tyvärr inte.
Om du har vida eller annan obd läsare som kan läsa spolarna i realtid så kanske du kan se hur dom funkar under last m.m.
Hur är skicket på katten?
av Jonas_latt
Börja också tro avgassystemet. Men hur ska man veta det? Alla värden e ju bra.

Dock hört sista tiden att det knäpper från avgassystemet efter en stund körning. Aldrig hört det tidigare
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Är det någon skillnad på vilken växel du kör på när effekten försvinner? Tänkte om det händer oftare på 3'an än på 2'an exempelvis. Det går ju att lossa på avgassystemet direkt mot turbon och köra en kort tur och se om den laddar som den ska. Vad har du för avgassystem på bilen förresten?
av Jonas_latt
Gäller alla växlar tror jag.
Alla värden kommer bli fel utan avgassystemet. Men kanske värt att prova ändå.
Original katt och en mindre 2.5" ljuddämpare och slutar med en 2.5 ljuddämpare..
Alltså egenbyggda för många år sedan.
Tråkigt att köpa ett nytt avgassystem för att prova.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Klart att alla värden kommer att bli fel, men å andra sidan ska man bara göra en kort tur för att se om den laddar mer då. Och gör den det så pekar det mot katalysatorn eller ljuddämparen. Har du möjlighet att bara ta bort dämparen kan ju det vara något att prova med först. Men jag skulle även i ditt fall kolla upp så att grundladdtrycket är det rätta. Original wg-klocka tycker inte om höga laddtryck över tid
av Jonas_latt
Grund ladd 04-05 bar. Klockan byte jag mot en annan begagnad som jag hade liggandes. Dock ingen garanti att den e hel.

Ska kolla om jag kan släppa sista ljuddämpare. Tror allt e hel svetsad. Bilen har ändå rullat 37.000 mil men går som en klocka. Kanske ändå är katten.
av Jonas_latt
Hur stor e chansen att katten är skrot.
När alla lamdavärden mm e rätt?

Kanske e större chans att ljuddämpare i bak är felet.? Det är inte en sån rak dämpare som man ser igenom. Röret går in på ena sidan höger och ut på andra sidan vänster. Vet inte vad de kallas.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Att lambdavärdena är ok säger inte så mycket om katalysatorn. Så länge insprutningen gör sitt och det kommer fram avgaser som sonden kan mäta på så bör alla värden vara ok. Det finns ju dem som besiktar med rensad katalysator. Efter 37,000 så är det väl inte otänkbart att katalysatorn gjort sitt, men det kan var dämparen också. Katalysaorn kan man ta något lämpligt ocjh slå lite på för att höra om det skramlar. Annars får man börja sära på systemet för att leta fel i det.
Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]

Service Peugeot 107

Köpte en amerikansk (Thinkdiag) som är b[…]