Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Knatch
PalleH skrev: sön 07 jul 2019, 18:56 Att betala 3800 för olje byte och okulär besiktning,är rätt magstarkt. :-/
Därför jag alltid servar själv oavsett om bilen är ny eller gammal.
Skriver in det i serviceboken som sig bör.
Är man entusiast och vet vad man gör, tycker det är kul så blir det 10gånger bättre än vad nån trött stressad pinnkåt tekniker gör.
Det här med att dammsuga kundens luftfilterbox är något som är så självklart när kunden betalar så mycket... tyvärr har det tankesättet bland verkstäderna försvunnit mer och mer
Användarvisningsbild
av PalleH
Derank skrev: mån 08 jul 2019, 19:18 och vad är 3800 sek en gång per år? helt makalöst att ni ens har bil
Det var ett kamremsbyte för 6000:- med bara..
av Kimmen90
Derank skrev: mån 08 jul 2019, 19:18 och vad är 3800 sek en gång per år? helt makalöst att ni ens har bil
Sen får vi inte glömma skatt och försäkring kring 10K/år, nya däck då och då kring 10-15K, bränsle kring 20K, ja service då kring 5K. Kanske ett stenskott så byte av ruta, 1-2K ett år.

Ja inte är det enbart service som kostar, klart man vill hålla ned kostnaderna på servicen.
av Knatch
Drar du ner byxorna och böjer dig fram så lätt? Du kanske försmörjer med lite vasselin?
Det är ren princip, skiter i om det kostar 3k , det råttbeteendet att hoppa över servicepunkter är vad som stör mig.
Du får ett oljebyte och en stämpel, ingen som smörjer dörrgångar eller ställer in halvljus, dammsuger filterhus. Varför ska jag tillåta någon att blåsa mig för?
av William85
När jag servade XC70n i november för 7500kr så stod en kvinna före i kön och hämtade ut sin Dacia Duster. Den servades för 1600kr i samma verkstad. Så nog är man lurad alltid. Dock ska sägas 7500kr var MED luftfilter :-D
Användarvisningsbild
av PalleH
Att de inte skäms när de tar betalt på detta vis,de är bra på att hitta på olika kontrollpunkter att ta betalt för.
Spolarvätska däcktryck,tuta och däckmönster tycker jag är ägarens ansvar att ha koll på.

Jag hade hellre sett att de bytt eller åtminstone rengjort luftboxen så skitig som den var,gick tydligen inte att ladda upp bilden.
av Knatch
PalleH skrev: tis 09 jul 2019, 20:07 Att de inte skäms när de tar betalt på detta vis,de är bra på att hitta på olika kontrollpunkter att ta betalt för.
Spolarvätska däcktryck,tuta och däckmönster tycker jag är ägarens ansvar att ha koll på.

Jag hade hellre sett att de bytt eller åtminstone rengjort luftboxen så skitig som den var,gick tydligen inte att ladda upp bilden.
Visst fan är det så!
Och självklart när man ska byta olja och bilen redan står på lyften och pissar så tar illafall jag en stor mejsel och bänder lite på leder och bussningar, kollar däcktryck, rycker lite på avgassystemet, kikar på dämparna. Drar i lite spolarvätska.
Är ett torkarblad dåligt så tar jag med mig ett par och frågar kunden om denne vill köpa ett ersättningsblad eller om jag ska byta båda. Det är merförsäljning men på ett ”ärligt sätt” .
jag älskar mitt jobb...
Hade kunnat stå och klia mig i stjärten tills det nästan runnit färdigt, skruvat tillbaka oljepluggen och ”sparat” 1 dl olja så som många verkstäder gör tyvärr... men jag ska ju kunna titta kunden i ansiktet utan att skämmas

Jag berättar för kunden vad jag tittat på och vad jag tycker ä, det brukar uppskattas så in i hellveeeeee*ee

Skulle även (om möjligt) vilja ändr[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Har en xc60 -24 och har precis lämnat in bile[…]

Fick förnyelse igår på Volvia, ki[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Fortfarande fram till de årsmodeller som bli[…]