Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Introduktion
Mitt namn är Anton. Här på formet känner ni från och nu mig som Slajm. Jag är ägare av en Volvo V70N D5 från -06. Den har varit mig i trogen tjänst i flera år och alltid svalt all packning en seglare kan behöva. Under åren har jag tagit hand om den. Enklare mekande med hjälp av youtube och gör-det-själv-handböcker. Nya bromsskivor. Ett ok. Uppgraderad radio. Bytt virvelspjäll mm. Uppgifter en normalhändig seglare som mekar lite marindiesel kan hantera. Intensionen med denna tråd är att ni ska få följa ett mekprojekt. Kanske kan det inspirera någon som har likande fel, kanske kan ni tipsa mig på vägen? Eller så är det helt enkelt ren underhållning att följa en annan Volovägares vardag när denne ger kärlek till sitt åk!

Felkoderna
Under dagen när jag var påväg hem från båten bestämde sig bilen för nu är det dags för lite spänning i vardagen! Låt oss aktivera några felmeddelanden!

Den röda varningslampan tänds och av ren reflex svänger jag in på första bussficka på landsvägen. Jag trycker på READ-knappen och får upp följande felmeddelanden:
  • Bromsfel, stanna snarast
  • Anti-sladd service erfodras
Lampan för ABS samt bromsfel tänds även i instrumentpanelen.

Jag går ut ur bilen, kontrollerar nivån på bromsvätska. Perfekt nivå så som jag lämnade bilen sist efter byte. Inga läckage. Skönt!

Bild
Här ser vi hur den röda skrämsel-lampan är tänd. "Bilen måste lämnas till auktoriserad Volvoverkstad". Det ska vi nog bli två om tänker jag för mig själv och kramar plånboken extra hårt...

Jag fortsätter hemåt och inser att jag även förlorat hastighetsmätare, trippmätare samt varvtalsmätare. ECU:n aktiverar sitt "nödläge" och begränsar växellådan till fyra växlar, stänger av turbon och bilen blir ganska trist att köra...

För att samla energi bestämmer jag mig för ett stopp på närmsta snabbmatsställe. Här behöves riktig föda om vi ska orka meka bil! Efter avklarad måltid sätter jag mig i bilen och med tändningen på meddelar bilen snällt att "Anti-sladd system tillfälligt avaktiverat". Jag bugar och bockar för den informationen och kör vidare. Felet är nu borta och bilen beter sig som vanligt igen. Efter någon mil är det tillbaka igen och bilen är åter slö som en Skoda Felica från -98...

Jag tar mig hem till garaget och parkerar bilen. Stänger av motor och ska slå på den igen för att se om felkoderna nollas mellan varje start. "– Neeej, skriker bilen" och meddelar barskt att El. Startspärr har aktiverats. Konspiratoriskt lagd som jag är tror jag nästan att bilen har räknat ut att den är hemma och nu vill blir bogserad till närmsta Volvo-verkstad. Pytsan säger jag och går upp till lägenheten.

Jag sätter mig vid datorn och tänker. Vi behöver göra en plan! En Volvo ska rulla, det ingår per definition i namnet. Såhär kan vi inte ha det!

Plan för de kommande dag(arna)
  • Försöka hitta någon med en Vida Dice-enhet i Stockholm som kan ge några ledtrådar om vad som är felkällan
  • Få bilens startspärr att släppa
  • Rengöra alla ABS-givare
  • Mäta givarna för att se om någon gjort sitt
  • Dricka god pausöl under arbetet
Häng med gott folk, nu kör vi! Uppdateringar under gång utlovas!
Helt utan felkoder lite svårt, men jag gissa på ett el/(i västa fall: datalänk)-fel. Ett system efter annat dör och Instrumentet inte får info numera. Hur mår batteriet? Blir den dålig (eller generatorn håller på att ger upp) så stängs ett efter annat delsystem av och till slut går ingenting utan att tända lite lampor här o där.
Mitt erfarenhet som mek för tunga fordon gissa på småskit med stort verkan...

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Hej, jag har felsökt ungefär samma fel på en XC90 -05 ett tag nu. Fick tips att prova med att koppla bort Haldex (vet inte om du har det på din V70?).
Drog ur kontakten och nu är bara Anti-sladd service meddelandet kvar. Ska läsa felkoderna igen med Vida och se vad som är kvar.
Annars verkar BCM och CEM vara en vanlig felkälla till just de varningarna.

Kan hjälpa dig läsa felkoder om det krisar.
Truckdoktor skrev:Helt utan felkoder lite svårt, men jag gissa på ett el/(i västa fall: datalänk)-fel. Ett system efter annat dör och Instrumentet inte får info numera. Hur mår batteriet? Blir den dålig (eller generatorn håller på att ger upp) så stängs ett efter annat delsystem av och till slut går ingenting utan att tända lite lampor här o där.
Mitt erfarenhet som mek för tunga fordon gissa på småskit med stort verkan...

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Jag slängde också batteri/generator en tanke efter att ha haft det felet på en annan bil där samtliga lampor lyste i panelen (julgran!). Ska mäta batteri i morgon och se vad vi får fram. Mina fel är än så länge koncentrerade runt en del av bilen. Utan ABS-givare fungerande kan ju ingen hastighet ges. Min förhoppning är att det stannar här och inte fortsätter med fler el-relaterade fel. Jag vet dock väl att man inte ska ta ut något i förskott, så att få tag på en läsare är helt klart prioriterat! Jag arbetar mig framåt brett så får vi se vad morgondagen har att erbjuda oss! :-)
Joroht skrev:Hej, jag har felsökt ungefär samma fel på en XC90 -05 ett tag nu. Fick tips att prova med att koppla bort Haldex (vet inte om du har det på din V70?).
Drog ur kontakten och nu är bara Anti-sladd service meddelandet kvar. Ska läsa felkoderna igen med Vida och se vad som är kvar.
Annars verkar BCM och CEM vara en vanlig felkälla till just de varningarna.

Kan hjälpa dig läsa felkoder om det krisar.
@Joroht,

Jag hoppas innerligt att elektronikboxarna mår bra och att det är ett givarfel. Jag tar tacksamt emot läsning av koder för att kunna fokusera arbetet mot rätt del. Låt mig försöka häva startspärren först så kan jag förflytta mig för egen maskin för avläsning av koder! Stort tack för erbjudandet, det värmer att ni så kort efter inlägget redan kommer med tips och erbjudande om hjälp :-)
Du borde kunna häva El-startspärren genom att hålla ner tripmätar-knappen i displayen (vet inte riktigt vad den heter) i tändläge 1 ca 5 sek, vrid sen till tändläge 2 med knappen fortfarande nedtryckt, vänta tills varningslampan slocknar/eller blir orange.
Jag har under felsökningen behövt göra det många gånger om för att häva spärren, ibland flera gånger på raken.
Det man inte har i huvudet får man ha i benen sägs det. Tur att man är landsvägscyklist när multimetern ligger i båten och bilen är stillastående. Efter att ha jagat fatt på en multimeter är det nu dags att göra en första kontroll på hur batteriet mår och se om vi kan få startspärren att släppa.

Bild
Med multimetern i högsta hugg beger jag mig ner till bilen. Jag börjar med att mäta batteriet i vila.

Bild
12,29 V. Inte bra.

Med reservnyckeln släpper startspärren och bilen startar. Ny mätning.

Bild
13 V med generatorn. Även detta känns lite lågt.

Nästa steg blir nog att införskaffa ett nytt batteri. Efter det är det dags att se hur generatorn mår eller om det helt enkelt är så att batteriet har gjort sitt. Batteriet är bytt för några år sedan till ett AGM-batteri från Biltema. Hur lång livslängd deras batterier har, det har jag inget känsla för i dagsläget. Jag har använt deras blysyra-batterier i båten med god livslängd.

Jag har lossat yttre bulten i bärarmen samt b[…]

Diskussioner om elpriser, när man ska tv&au[…]

Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]