Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Verkar ju som ni säger att det är så det ska vara. Ingett konstigt med det även om jag tycker funktionen är ganska märklig för mitt eget bruk av bilen. Skulle vara bra om man kunde ställa in vilka dörrar som ska öppnas via VOC, exempelvis endast förardörren osv.

Det måste ha varit ngt fel på min bil eller app som nu har åtgärdats. För alla gånger som jag öppnat bilen med appen så har den öppnat alla dörrar. Fram till häromdagen. Det var därför jag reagerade att det måste vara ngt fel.

Man måste ha väldigt dåligt minne (med anledning av kommentar ovan) om man inte minns att man öppnat bagageluckan minst tre gånger i veckan för att komma in i bilen.

Det kan ju ha varit något märkligt i VOC enheten som löste sig när jag bytte batteri förra veckan. Då stod den ju strömlös ett tag. Kanske blev en nollställning då som gjorde att den låser upp som det är tänkt.

Volvo V70 -16 Classic D4 AWD Momentum

Användarvisningsbild
av MartinS
Den primära anledningen är nog att bakluckan kan låsas upp utan att det hörs/syns till skillnad mot de andra dörrarna (om man inte har keyless).
Användarvisningsbild
av apersson850
Håller med. Det ska vara så, och det är det enda vettiga.
av Larslars
Petterlundstrom skrev: Det kan ju ha varit något märkligt i VOC enheten som löste sig när jag bytte batteri förra veckan. Då stod den ju strömlös ett tag. Kanske blev en nollställning då som gjorde att den låser upp som det är tänkt.
bytte du batteri själv eller lämnade du in den på Volvo verkstad för det?
om du lämna in den så kan verkstaden ha uppdaterat mjukvaran i VOC mm i samband med reparationen
Användarvisningsbild
av Petterlundstrom
Larslars skrev:
Petterlundstrom skrev: Det kan ju ha varit något märkligt i VOC enheten som löste sig när jag bytte batteri förra veckan. Då stod den ju strömlös ett tag. Kanske blev en nollställning då som gjorde att den låser upp som det är tänkt.
bytte du batteri själv eller lämnade du in den på Volvo verkstad för det?
om du lämna in den så kan verkstaden ha uppdaterat mjukvaran i VOC mm i samband med reparationen
Jag bytte själv! Men tänker att datorerna borde nollställas på ngt vis när de blir strömlösa. Och uppdatering av mjukvara gjordes i mars vid senaste service. Och var först nu jag har märkt att beteendet vid upplösning via VOC var annorlunda. Och har läst upp den många gånger med appen sen i mars. Men men. Nu verkar ju allt vara som det ska och det är inget fel trots allt :)

av Jimmie83
Inte så att du ha keyless och tidigare upplevt att alla dörrar öppnats med hjälp av appen fram tills dess att du läste i appen att bara bagaget öppnats?

Låna själv ut bilen till mina föräldrar, glömde berätta att det var keyless så morssan var sur på pappa för hon upplevde det som att bilen stod olåst varje gång pappa hade haft den. När hon sedan vid ett tillfälle skulle visa mig så gick hon ut tryckte på bagaget och sa "se här, nu har han lämnat den olåst igen"
Användarvisningsbild
av Petterlundstrom
Jimmie83 skrev:Inte så att du ha keyless och tidigare upplevt att alla dörrar öppnats med hjälp av appen fram tills dess att du läste i appen att bara bagaget öppnats?

Låna själv ut bilen till mina föräldrar, glömde berätta att det var keyless så morssan var sur på pappa för hon upplevde det som att bilen stod olåst varje gång pappa hade haft den. När hon sedan vid ett tillfälle skulle visa mig så gick hon ut tryckte på bagaget och sa "se här, nu har han lämnat den olåst igen"
Nope har inte keyless. Är mer än lagomt bilintresserad så en sådan funktion skulle jag inte missat att jag hade ;)

Men är inte så lätt att veta vad jag vet eller inte om bilar utifrån vad jag skriver på ett forum, så tack för tipset :)

Användarvisningsbild
av Fjonsson
Min s90 -18 fungerar precis så och är beskrivet i instruktionsboken. Tanken är att funktionen ska användas för att låsa upp bilen på distans och då är det en fördel att det inte syns. När någon tar i bagageluckehandtaget så låser bilen upp sig. Praktiskt om någon ska svänga förbi och hämta eller lämna något i bilen.
Användarvisningsbild
av Stefanito
Petterlundstrom skrev:Hej!

Jag verkar ha fått ett märkligt "fel" i VOC appen efter senaste uppdateringen. När jag trycker lås upp så låser den bara upp bagageluckan. Och så får jag meddelandet: bagageluckan upplåst, öppna den för att låsa upp de andra dörrarna. Känns ju tämligen värdelöst att behöva öppna bagageluckan för att låsa upp förardörren...
Varför jag skriver "fel" är för att det verkar vara en funktion snarare än ett rent fel i appen. Någon som upplevt liknande och har hittat någon bra lösning?

Precis så för mig också, funkade först att låsa upp med appen men nu så får jag meddelandet om bakluckan.
Användarvisningsbild
av Petterlundstrom
Stefanito skrev:
Petterlundstrom skrev:Hej!

Jag verkar ha fått ett märkligt "fel" i VOC appen efter senaste uppdateringen. När jag trycker lås upp så låser den bara upp bagageluckan. Och så får jag meddelandet: bagageluckan upplåst, öppna den för att låsa upp de andra dörrarna. Känns ju tämligen värdelöst att behöva öppna bagageluckan för att låsa upp förardörren...
Varför jag skriver "fel" är för att det verkar vara en funktion snarare än ett rent fel i appen. Någon som upplevt liknande och har hittat någon bra lösning?

Precis så för mig också, funkade först att låsa upp med appen men nu så får jag meddelandet om bakluckan.
Skönt att jag inte är ensam iaf! Men verkar ju ska vara så. Tycker själv att det är något man borde få välja hur bilen ska låsas upp via appen...borde ju vara ganska enkelt att göra sådana inställningsalternativ i appen.

Hej! Jag har en USA-importerad XC90 T8 (2016) och […]

Fick förnyelse igår på Volvia, ki[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Fortfarande fram till de årsmodeller som bli[…]

Älskar berättelser med lyckliga slut! Ta[…]