Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hustomten
hej alla
kör idag en xc60
skall inom ett år uppgradera . tänkte då en xc90 t8 begagnad

dock funderar jag kring batterigarantin då den sträcker sig till 16000 mil och bilarna jag tittar på har rullat från 12000 mil och uppåt .

Är osäker på vad som händer om batteripacket går sönder , vad har den för beräknad livslängd .
nån som har koll?
nån som har bytt batteripacket på sin xc90 T8 ?

vore väldigt tacksam för feedback och era funderingar kring detta
Användarvisningsbild
av sony
Som jag skrev innan . Jag pratade med en kimle som jobbar just med detta. Han svarade att batteri ska öberleva själva bilen. Dem taooar kanske npgon % efter 10-15 år. På så pass nya bilar borde du inte märka nåt.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Jag tänker xc90 t8 utan maskinskadeförsäkring, huuuu!
av Lövet
Jag skulle inte vara särskilt orolig. Vid det här laget är det ganska tydligt att batterier i hybrider inte går sönder i någon nämnvärd utsträckning. Man behöver absolut inte kalkylera med det, lika lite som att man alltid ska kalkylera med motorbyte på en bensinbil. Vad gäller kapacitet ligger förlusten i storleksordningen max 15% efter 20.000 mil.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Som sagt, battetierna tror jag inte heller är en riskpunkt.
En Tesla, förvisso ren el...:

Bilen som har gått 48 000 mil tappade tolv procent av kapaciteten på 41 000 mil (då den gick 7 000 mil med lånebatteri).

https://teknikensvarld.se/sa-mar-tesla- ... 8-000-mil/
Jag skulle inte vara speciellt oroad över batterierna. Däremot skulle jag vara mer oroad över t.ex. luftkonditionering där laddhybriderna haft en del problem med elkompressorn.

Toyota har med Prius visat att det går att få driftsäkra hybrider. Jag är dock lite mer tveksam att Volvo lyckats med första försöket på SPA-plattformen.
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]