Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gleipnir
Jag har haft en dålig koppling en tid som slirat på högre växlar och för ett par veckor sedan blev det riktigt illa. Jag lyckades ta mig hem med hjälp av dragläget på 1an o 2an. Jag utgick ifrån att kopplingen gett upp helt. Så jag beställde ny koppling, lamell och slavcylinder.
Problemet kvarstår tyvärr o jag står nu lite handfallen då jag inte förstår vad som orsakar felet.

Släpper jag upp pedalen får jag samma effekt som när jag trycker ner den. Vid dragläge på 1an 2an och backen driver bilen, men släpper man upp den för högt så slirar den direkt. 3an fungerar väldigt kort.

Det går inte att lägga i växlar utan att trycka ned kopplingspedalen så den biten är som den ska i alla fall.

Hoppas att någon kan komma med lite råd
Användarvisningsbild
av jiha1968
Gissar att det inte är använd SAC-verktyg* vid montering av ny tryckplatta.
Och/eller så blev SAC-mekanismen förstörd eller utlöst.

Det går att nollställa SAC-mekaniken, men förmodligen är tryckplattans fjäder förstörd nu.
Lamellen är troligen heller inte 100% .

Och med tanke på hur mycket arbete som behövs för att komma åt delarna, skulle jag ha bytt till en ny tryckplatta och lamell.
Har man mycket gott om tid och gillar arbete, får man nollställa SAC-mekaniken och hålla tummarna ;-)

*Self Adjusting Clutch
SAC-procedur :

SAC-verktyg: t.ex. https://www.biltema.se/redirect/product ... 2000031351
av monza
:-o Sådärja. Mycket intressant videoclip även om jag inte skulle ge mig på att byta koppling själv.
Vad jag skulle kunna förstöra utan att ha en aning om det där o då.
av daekol
Aldrig hört talas om SAC-koppling tidigare? Jag bytte motor på min gamla Saab 9-5 jag hade innan Volvon och då passade jag även på att byta tryckplatta + lamell men allt jag gjorde var att jag använde ett centerdorn och sen drog dit skiten. Men antar att det inte var en SAC-koppling då?

OnT: Bytte du allting själv eller lät du en verkstad göra jobbet? Hur såg svänghjulet ut? Bearbetades svänghjulet innan allt monterades igen?

Skulle även (om möjligt) vilja ändr[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Har en xc60 -24 och har precis lämnat in bile[…]

Fick förnyelse igår på Volvia, ki[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Fortfarande fram till de årsmodeller som bli[…]