Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Midnightoil
Hej,
Jag har köpt en v 70 -04 och säljaren uppplyste mig om att den skulle behöva en framvagnsinställning. Såg att däcken va sneslitna. Efter att ha gått igenom gamla besiktnigspapper så såg jag att den fått nedslag på slitna länkarmar. Då tänkte jag att det är väl ingen ide o göra framv. Inställning om man inte byter länkarmarna. Eller? Och om man ändå håller på o river, är det nå annat som skulle va bra o byta i framvagnen. Den har ju trots allt gått 25:: tack på förhand
av Andreas12
Självklart byter man länkarmar först om dom inte är ok..även om man hittar annat.
Annars kostar det dig ändå för dom kopplar upp bilen och inte kan göra något åt det.
av Midnightoil
Tack för svar, det va precis min tanke. Men jag tänkte att eftersom länkarmarna va utslitna kanske man kan byta nå mer, när man ändå håller på . Även om de inte är slut nu så lär de ju bli inom en snar framtid.
Användarvisningsbild
av jiha1968
Kolla spindelleder (med bilen på marken) och styrleder noggrant.
(Känn och lyssna på hjullagren, kolla stabilisatorstag och fjäderbenslagring också, även om ingen av dom orsakar snedslitna däck)
Senast redigerad av 1 jiha1968, redigerad totalt 0 gånger.
av Andreas12
jiha1968 skrev:Kolla spindelleder (med bilen på marken) och styrleder noggrant.
(Känn och lyssna på hjullagren, kolla stabilisatorstag och fjäderbenslagring också, även om ingen av dom orsakar snedslitna däck)
Vissa leder skapar inte sneslitna däck men går inte heller att ställa in rätt på en bil med slitna leder.
Är enormt känsligt att ställa in framvagnen,en tumme på däcket ändrar värdet..
Nästa tips är att rengöra och smörja vid styrled o infästning fjäderben..då kommer däckfirman vara glad när det går smidigt o du slipper betala mer för att dom i värsta fall får värma loss grejorna.
Lite surt att få den inställd för att senare behöva byte tex styrled..då är pengarna för inst i sjön.
Lyft upp framvagnen o slit i hjulet på alla håll, då brukar det kännas om leder börjar bli slut
Kolla att stötdämpare mm inte är mjuka o läcker , samt att det inte kluckar vid gupp, då kan det vara lagringen.
Sen är det bara att hitta en bra firma..
I skåne finns en del som inte vet vad dom gör,protokollet ska du ha direkt..
Vet av erfarenhet att firmor skickat ut protokollet i efterhand o bara ändrat regnr så kunden tror det är rätt men har varit från annan bil.
av Midnightoil
jag kan inte tacka er nog...så mycket värdefull info. Också att man tar sig tid o svara..Då ska jag ta en riktig renovering av framvagnen, känns riktigt värt. Delarna är ju faktiskt inte dyra! Men när jag ändå är inne på priser. Vad tycker ni om att betala 2500:- för service på bilia? Helt ok tycker jag. Men sen fråga bilia killen om det inte va dags o byta tändstift också. Då drog det iväg till 5400:-. Ok sa jag .; o då byter vi luftfiltret också!!! Ingår inte luftfiltrebyte i vanliga servicen, kan man tro?
av Andreas12
Vanlig service vad jag vet är olja o oljefilter..
Gör man själv, material 3-400kr o 15 min jobb.
Om det är värt att lämna iväg är ju klart upp till dig. Har aldrig lämnat in mina bilar.

Rotinger GRAPHITE LINE bara för att de har c[…]

Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]