Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Frozen1985
Steffe3 skrev:
Frozen1985 skrev:V70 2.5FT 2010 som i dagsläget rullat 21tusen.

Första jag gjorde var att få rulla ner den till Autotech i gbg och fått på ett steg 2, för original händer det inget!

Köpte bilen i februari och har fått bytt AC-Kompressorn, då det visade sig att tidigare ägare hade skärt av ac-kompressor remmeb för att dölja felet.

Lagrena i dessa är inte något vidare vad jag läst mig till, men nu utan problem. (kostnad runt 5500kr inkl påfyllning & ny kompressor)

Själv kör jag enbart på E85, inte en tendens till att det skulle vara ett problem.
Bytte du kompressor själv? Hört skräckexempel på 10-15000 för byten annars.

Och ja, givetvis kör man på E85, mycket jämnare gång och piggare ^^
Jag och en kompis bytte Kompressorn själva i ett garage med lyft. Inhandlade Kompressor, Multirem, Spännare och ny AC-Rem & sedan ny gas efter detta hos auktoriserad kylmedia bolag.
Bytet tog ca: 1.5timme.
av Rokj
peckapecan skrev:18k servicen är byte av kamrem, drivrem och spännare sedan är det olja och filterbyte var 1500 mil.
Speciellt extremt törstig vettefasiken, kör själv mycket landsväg och då ligger den på 0,78 under förutsättning att man inte har tung högerfot, annars runt 0, 85-0,9.
Stadskörning eller mycket blandad körning runt litern.
Rekommenderar Polestaroptimeringen, den gör mycket, speciellt om du tankar minst grön 98 och helst V-Powern, om du nu vill hålla dig borta från E85, har provat båda och med V-Power får du mer kännbar effekt speciellt i det lägre registret och något mindre förbrukning.
Tankar grön 98 här i Svedala och v-powern i FInland, om nu det har betydelse.
Vilka drömsiffror. Min drar i snitt 1,3-1,5 blandad körning med etanol, mkt kortare körningar inom kommunen. Fått ner det till runt litern vid långkörning 120km/h eller lägre. Ligger jag ca 130-140 drar den 1,2 landsväg eller mer.

Växellådan avskyr jag, tyvärr. Den är lynnig; den vill växla ner till 1:an vid inbromsning över farthinder, korsningar m.m. fastän man har hyfsat rullfart. Resultatet blir att det rycker till så alla huvuden som sitter i bilen rycker bakåt så fort man nuddar gaspedalen igen. Vad jag gör, när jag orkar, är att lägga i 2:an manuellt. Då rullar den mjukt och fint, bilen har tillräckligt bottendrag för det så programmeringen är för mig helt oförståelig.
Tycker även att den gärna växlar ner 2 växlar vid lättare omkörning, vilket också resulterar i onödigt höga varv vid omkörning.

Har en kompis med chippad motor, där även programvaran för växellådan är uppdaterad, som han kan koppla in och ur. Han upplever exakt samma beteende från växellådan med ordinarie programvara, men mkt bättre med den inkopplad.

Skulle jag köpt idag, hade jag valt en bil med den nya lådan och chippat för att få upp körglädjen. Eller köpt en diesel med nya lådan (2012 ->)

Bilen har precis gått över 10k mil.
av peckapecan
Kör du enbart E85 så drar bilen ganska mycket mer bränsle jämfört med vanlig bensin.
Nu vet jag inte om dem optimerar lådan i samband med en Polestaroptimering, men jag har inte de problem du beskriver, skulle nog säga tvärtom isf, måste nästan stå stilla innan den växlar ner till 1:an.
Användarvisningsbild
av Mabuse
UnleashFusion skrev:Nackdelen är att den dricker olja(som jag hört?)
Det gör väl alla Volvos "vita" motorer, dvs. den generationen av aluminium-motorer...?
Min dricker 1-1,5l per 1000 mil. Det har den gjort sedan den var ny. S60R -04.
av Frozen1985
Rokj skrev:
peckapecan skrev:18k servicen är byte av kamrem, drivrem och spännare sedan är det olja och filterbyte var 1500 mil.
Speciellt extremt törstig vettefasiken, kör själv mycket landsväg och då ligger den på 0,78 under förutsättning att man inte har tung högerfot, annars runt 0, 85-0,9.
Stadskörning eller mycket blandad körning runt litern.
Rekommenderar Polestaroptimeringen, den gör mycket, speciellt om du tankar minst grön 98 och helst V-Powern, om du nu vill hålla dig borta från E85, har provat båda och med V-Power får du mer kännbar effekt speciellt i det lägre registret och något mindre förbrukning.
Tankar grön 98 här i Svedala och v-powern i FInland, om nu det har betydelse.
Vilka drömsiffror. Min drar i snitt 1,3-1,5 blandad körning med etanol, mkt kortare körningar inom kommunen. Fått ner det till runt litern vid långkörning 120km/h eller lägre. Ligger jag ca 130-140 drar den 1,2 landsväg eller mer.

Växellådan avskyr jag, tyvärr. Den är lynnig; den vill växla ner till 1:an vid inbromsning över farthinder, korsningar m.m. fastän man har hyfsat rullfart. Resultatet blir att det rycker till så alla huvuden som sitter i bilen rycker bakåt så fort man nuddar gaspedalen igen. Vad jag gör, när jag orkar, är att lägga i 2:an manuellt. Då rullar den mjukt och fint, bilen har tillräckligt bottendrag för det så programmeringen är för mig helt oförståelig.
Tycker även att den gärna växlar ner 2 växlar vid lättare omkörning, vilket också resulterar i onödigt höga varv vid omkörning.

Har en kompis med chippad motor, där även programvaran för växellådan är uppdaterad, som han kan koppla in och ur. Han upplever exakt samma beteende från växellådan med ordinarie programvara, men mkt bättre med den inkopplad.

Skulle jag köpt idag, hade jag valt en bil med den nya lådan och chippat för att få upp körglädjen. Eller köpt en diesel med nya lådan (2012 ->)

Bilen har precis gått över 10k mil.
Min ATM Steg 2 ligger jag på 1.2-1.3L/mil på E85 i centrum, jag har tung överfot, gillar att göra snabba accelerationer osv.
Kör jag långväga kommer landar jag på 0.89L/Mil på E85.

Nu skall jag ge mig på en 50mils tur till veckan, och hoppas komma närmare 0.85L/mil på E85. Men det återstår att se
Användarvisningsbild
av Mabuse
Rokj skrev:Fått ner det till runt litern vid långkörning 120km/h eller lägre.
Med tanke på att E85 drar ~35% mer bränsle motsvarar det ungefär 0,75l/mil om du hade kört blyfri 95. Vilket är helt ok för en stor bil. Jag extrem-eco-körde med S60 Örebro-Linköping tor och landade på 0,70 så en liter per mil E85 på landsväg är helt rimligt.
av Rokj
En liten uppdatering om förbrukningen och några andra kommentarer om modellen.

Drivmedel: Etanol, full tank.
Hjul: 235x45 r18
Mätsträcka: 8.25 mil motorväg
Snitt förbrukning enl. färddator: 12.6 l/mil
Faktisk förbrukning uppmätt mellan två tankställen: 1.39 l/mil
Medelhastighet: 96 km/h
Temperatur: 12 grader
Max hastighet: 120, få tempoväxlingar, defensiv körning, inte mkt trafik, farthållare mest hela vägen.
Last: 2 vuxna, 2 barn (tot 150kg), 2 bilbarnstolar, 1 barnvagn, 10kg diverse småpackning (dagstur).
Det är en Summum med dubbla rutor, dragkrok, elstol förare, så det väger väl några kilo mer än basic.
Volvos lågprofils aero tackräcke sitter på (har dock inte märkt någon skillnad mot utan)

Några saker som stör mig:
- Färddatorns snittförbrukning stämmer aldrig har jag märkt, se ovan.
- Regnsensorn är dåligt kalibrerad: kan börja gå med konstant intervall i typ 5-10 sek lite då och då när det är torrt, för att sen dröja väldigt lång tid tills hela rutan är täckt av regn innan den sätter igång när det väl behövs. Aldrig upplevt det på andra bilar jag haft/kört.
Samt att man måste trycka på en knapp manuellt varje gång man varit ifrån bilen för att aktivera sensorn, borde vara spakläge.
- Jag har en storlek upp i fälgstorlek (18) mot vad den såldes med (17) och ska vara kalibrerad för, ändå har jag en gps-fart på 115 när mätaren visar 120.
- Det går inte att se motortemp!
- Det går inte att se hur många mil man har kvar eller gått över till service. Den säger bara service en dag och då får man väl serva den omgående då..
- Ingen isofix fram
- isofixen bak sitter väldigt djupt in i sätet så benutrymmet för barnen begränsas vid bakvänd stol.

Finns många bra saker med bilen varför jag också valde den, men dessa prylar börjar gå mig på nerverna.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

av Rokj
peckapecan skrev:Kör du enbart E85 så drar bilen ganska mycket mer bränsle jämfört med vanlig bensin.
Nu vet jag inte om dem optimerar lådan i samband med en Polestaroptimering, men jag har inte de problem du beskriver, skulle nog säga tvärtom isf, måste nästan stå stilla innan den växlar ner till 1:an.
Ganska övertygad om att lådan är kalibrerad för effektförändringen, det är mer eller mindre standard vad jag hört. Men det får någon annan bekräfta.
Min växlar ner till ettan under ca 10-13 km/h på mätaren.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Vad ska jag köpa och varför?

Fortfarande fram till de årsmodeller som bli[…]

Älskar berättelser med lyckliga slut! Ta[…]

Problem s40 2006

Kan det vara det spökande kontaktstycket i so[…]

Var ute en stund igår och valde då att[…]