Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
OK. Bara att vänta och se.
av VolvoFinne
Under drygt en månad fungerade larmet oket. Ett falsklarm är inte farligt.

Nu på semestern inträffade en märklig sak: låset på bagageluckan slutade att fungera. Det går alltså inte att låsa upp. Och hemma satte falsklarmet igång flera gånger. Tyvärr var jag för trött att komma ihåg att läsa av felkoden. Jag gjorde några sökningar på forumet och det verkar som om det skulle kunna finnas ett samband, nämligen problem med kablaget som går via gångjärnet. Imorgon ska jag försöka göra en felsökning. Jag har också bokat tid på verkstaden nästa vecka (annars blir semestern förstörd). Samtidigt jag ändå tacksam för tips/kommentarer!
av andersuw
Det är troligt att låsfelet beror på kablagefel vid gångjärnet (klassiskt fel) och inte helt otänkbart att även falsklarmen skulle kunna bero på samma sak.
av VolvoFinne
Jag kontrollerade hela kabeln som löper intill gångjärnet (på vänster sida) men jag hittade inget synligt fel. Däremot hade "armen", som kommer från bakluckans handtag till låset, hoppat ur led. Därför gick inte bakluckan att öppna.

Orsaken till falsklarmen är fortfarande ett mysterium. Denna gång kom falsklarmen tre gånger och dom slutade först när jag ställde bilen framför huset. Jag fattar inte vad som är felet. Varför kommer falsklarmen så sällan? Nästa gång måste jag komma ihåg att läsa felkoden direkt.

Jag har en helt ny alarmsirén som jag skulle kunna installera, men dessförinnan skulle jag vilja identifiera skälet till falsklarmen.
av bonde456
andersuw skrev:CEM 9C03 betyder att det är fel på signalen till ljusringen runt tändningslåset.
VolvoFinne skrev:Hemma läste jag ut CEM 9C03.
CEM-9C03 är trasig glödlampa till tändningslåset, Till min -06 XC70 är det Artikelnummer 30739357 och kostar 102 kr på Volvo. Tar ca 10 minuter total tid att byta.
av Storfot
Liknande larmproblem här...
Jag blev uppringd av någon som tröttnat på att min bil larmade, tydligen hade den stått så hela dagen igår och idag. Jag gick dit och kollade och det finns ingen indikation alls på att larmet gått. Jag låste den med nyckel istället för dosa, då ska ju inte larmet aktiveras alls om jag förstått rätt. Men nu hörde han av sig igen och sa att den fortfarande larmar.
Hade den larmat igår kväll eller under natten så hade jag hört det, så det verkar vara knutet till den aktuella parkeringsplatsen.
Den berömda larmsirenen är bytt för ett par år sedan så den borde vara ok.
Kan man snabbt koppla ur larmet helt på något sätt så den slutar låta? Jag antar att det inte bara är att rycka en säkring eller liknande, då fortsätter den väl så länge backupbatteriet lever.
Användarvisningsbild
av wissel
Ryck säkringen till Sirenen! Då blir det tyst.
Men vid varje start så påminner den dig om att "Larmservice erfordras".
av Storfot
Då får jag kolla vilken säkring det är så jag är redo nästa gång. Nu har jag valt en annan parkering...
Jag kom att tänka på att järnvägen går nära den aktuella parkeringen, kanske vibrationer från tågen som ställer till det? Fast den borde ju ändå inte larma när larmet inte år aktiverat.
Användarvisningsbild
av wissel
Nääh inga vibrationer från järnvägen tror jag på. Något utanför som triggar larmet. Jag parkerar min bil hos dotter på ett visst ställe så dör min fjärr. Märkligt. Förresten tror att du har säkring nr 28?? Till din siren.
av MickeM
Jag hade en glappande anslutning på glaskrosslingan vänster bak.
Det fick larmet att gå när solen sken igenom den rutan. Utvidgning troligen.
Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]

Service Peugeot 107

Köpte en amerikansk (Thinkdiag) som är b[…]