Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Klotisen
Hej jag har en volvo v70 08 flexifuel 1.6 eller vad de heter. Jag har problem med mina avgas värden. Den dricker ca 5 liter olja i månaden som kan ha en bidragande orsak. Jag har en fel koder efter Som motorlampan lyser.

Felkoderna:

Krets lambadasond långsam respons bank 1
Avgasåterledningflöde
Katalysatorsystem verkningsgrad under tröskelvärde

Nu är mina stora fråga ska jag byta EGR ventil eller lambadasond främre eller bakre ? Eller vad är felet ?
Klotisen skrev: tor 04 jul 2019, 11:27 Hej jag har en volvo v70 08 flexifuel 1.6 eller vad de heter. Jag har problem med mina avgas värden. Den dricker ca 5 liter olja i månaden som kan ha en bidragande orsak. Jag har en fel koder efter Som motorlampan lyser.

Felkoderna:

Krets lambadasond långsam respons bank 1
Avgasåterledningflöde
Katalysatorsystem verkningsgrad under tröskelvärde

Nu är mina stora fråga ska jag byta EGR ventil eller lambadasond främre eller bakre ? Eller vad är felet ?

För det första skulle jag inte rekommendera dig att skruva själv då du knappt vet vad för bil.

För det andra, 5L månaden och du fortsätter köra!?
Inga hypoteser om felorsaker, men det blir dyrt att bara byta enheter på måfå. Du bör nog utreda det exakta felet först.
Din motor kan heta 1,8 F eller 2,0 F. Om du loggar in dig på någon reservdelsfirmas sida med ditt regnummer så får du fram korrekt motorkod. Kan vara avgörande och viktigt när du köper reservdelar.
4 står för antalet cylindrar. Nästa två siffror står cylindervolymen.
Nej! Det kom faktiskt V70 1,8 F under några månader innan 2,0 F kom. Så dom finns. Men annars finns ju dom mindre V30, 40, 50 och 60. Dom har 1,8 F. T4 F var ju en mindre motor, men den kom inte förrän 2012.
Billyftar på OKQ8 borttagna

Vilken lyx, stenplattor. Jag har grovt kross grus!

Hej! Jag har stött på ett riktigt sp&o[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Då var bilen såld, nya ägaren h&a[…]

Laga rostbubbla

Varför epoxilim, när det finns riktigt s[…]