Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av JakobH
Fick grejerna idag och började lite smått ikväll. Fick dock en dålig start, när jag skulle sätt fast elmotorn till handbromsen på oket så gick fästet sönder. Vad gör man åt det? Är det bara att köpa en ny motor? Den sitter halvt på eftersom ena fästet är helt, räcker det?
IMG_20190702_213205.jpg
IMG_20190702_213205.jpg (431.8 KiB) Visad 3327 gånger
En grej jag reagerade på är att det var väldigt skitigt inne vid skruven mellan elmotorn och oket, är det normalt?
IMG_20190702_211305.jpg
IMG_20190702_211305.jpg (334.39 KiB) Visad 3327 gånger
Sen verkar det som man behöver långa hylsor, hade bara 13mm på lång så det blir järnaffären imorgon.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Ser ut som att fästet varit trasigt sedan tidigare och läckt in vatten. Mina såg likadana ut och bytte ut dem.

Satte dock tillbaka dem och de fungerade några dagar men sedan ville en inte släppa, fick snällt skruva av elmotorn och beställa båda från bildelsbasen. Har du tur håller de tills du får hem de. Mina låter som nya med nu när man hör skillnaden på dem,

Delarna på oken är bara att rengöra med stålborste och vad som krävs för att få det rent och en slät kant som elmotorn kan vila mot

Edit: Ev. kan du surra ståltråd så hårt du kan runt så den hålls på plats tills du fått hem delarna

Här ser du skillnaden på en av mina gamla och en som rullat under 1000 mil
A9FF38CB-8F4A-4D00-BB61-7095D4E8F725.jpeg
A9FF38CB-8F4A-4D00-BB61-7095D4E8F725.jpeg (549.1 KiB) Visad 3316 gånger
Användarvisningsbild
av JakobH
Fick tag på en ny motor hos Bilia (1,7K), det som stör mig något otroligt är att när jag skulle skruva fast den nya så blev det en spricka i den också, dock bara en liten på ena sidan av fästet så jag hoppas den håller ändå. Jag var sjukt försiktig när jag skruvade fast den, drog ett varv på vardera sida i taget och ändå så gick skiten sönder. Lyckades iaf byta klart (skivor och belägg) bak idag och det fungerar fin fint. När jag skulle skruva fast elmotorn på höger sida (var vänster jag hade problem med innan) så var jag ännu mer försiktig, ett varv åt gången på vardera sida och en tving på mitten som tryckte ner motorn, även denna drog jag mellan vardera sida så den sakta gick ner. På så sätt fick jag fast motorn utan att något fäste gick sönder.

Kan säga också att "anti-skrik-plåten" jag fick med från Bosch var för stora så jag fick använda de gamla och hoppas de klarar en omgång till.
Användarvisningsbild
av Micce1980
JakobH skrev: ons 03 jul 2019, 20:47 Fick tag på en ny motor hos Bilia (1,7K), det som stör mig något otroligt är att när jag skulle skruva fast den nya så blev det en spricka i den också, dock bara en liten på ena sidan av fästet så jag hoppas den håller ändå. Jag var sjukt försiktig när jag skruvade fast den, drog ett varv på vardera sida i taget och ändå så gick skiten sönder. Lyckades iaf byta klart (skivor och belägg) bak idag och det fungerar fin fint. När jag skulle skruva fast elmotorn på höger sida (var vänster jag hade problem med innan) så var jag ännu mer försiktig, ett varv åt gången på vardera sida och en tving på mitten som tryckte ner motorn, även denna drog jag mellan vardera sida så den sakta gick ner. På så sätt fick jag fast motorn utan att något fäste gick sönder.

Kan säga också att "anti-skrik-plåten" jag fick med från Bosch var för stora så jag fick använda de gamla och hoppas de klarar en omgång till.
1700kr på Bilia!!! :-/ Bildelsbasen har fina för 500kr inkl. frakt

Har märkt att de ibland behöver lite inpassning, sedan dubbelkolla att de ligger kloss och sätt därefter tillbaka skruvarna som håller elmotorn.

Hur som, kul att du lyckades, och även om du fick byta elmotorn blev det billigare att göra det skälv samt att det var rätt kul ändå?

Har parkerat bilen i branta alpbackar nu på semestern och är glad att jag sett att mina var kassa och att de är utbytta :-)
Användarvisningsbild
av JakobH
Åker på semester i helgen så hade inte tid att vänta på delar så det fick bli en dyr del den här gången.

Jag lyckades aldrig få ner den kloss an till 100% innan jag började dra skruven så det är nog det som är tricket.

Det var skoj och billigare, nästa gång kommer det bli ännu billigare när man har verktygen och inte pajar grejerna :P
av Tood
Har nu bytt skivor och rekommenderar att istället för att skruva av motorn/locket ta loss kontakten och lägg ström på stiften. Byt poler om det går åt fel håll.

Hos mig gick ena skruven av och då tar det tid att fixa
Användarvisningsbild
av ShogunX
Brukar använda samma metod istället för att montera av och isär motorn. Har använt ett batteri på 12 volt och det har fungerat bra varenda gång.

Har uppdaterat mittkonsolen efter att @theodorka[…]

https://www.digasoft.se/instrumentpanel/ Backa.

Problem med Carplay Senus

Framförallt telefonerna kan ha stor påv[…]

Trasig lampa, takbelysning

Ja det låter inte som att det är sj&aum[…]