Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rolle85
Finns de nån beskrivning på byte baktill?
Pratar vi byte av hela länkarmen? Hur gör man annars?
Jag tittade I Vida och sökte på länkarm och fick då fram följande resultat, vilken av dem pratar vi om? Alla innefattar att man måste lossa fjädern...
Capture.JPG
Add description
Capture.JPG (49.66 KiB) Visad 1072 gånger
av Rolle85
Men nån måste väl veta, är det såkallad länkarm som måste bytas och kräver detta demontering av hela fjädern?
Nedre eller övre arm enligt bild ovan?
Användarvisningsbild
av TommyP86
Du har postat en video på en p2 bil, dvs 00-08.

Byt länkarmen (eller bussning då) som sitter längst bak på främre länkarmen. Det är ett hydrolager, fyllt med glykol. Griseri vid pressning utan rätt grejer.
Skivan är oftast vind efter det, du kan eventuellt få byta den igen.
av Rolle85
Ok känner du till nån video på nätet där de skiftar hela armen, inte bara bussning, tänkte att de är lättare?
av Rolle85
Ju mer jag tänker på detta så får jag inte ihop det. Bromsskivan var ju sliten enbart på halva skivans framsida, medan andra halvan inte var det. Kan det inte vara oket som är boven i dramat då i och med att den sliter enbart på ett ställe? En bussning må skapa vibration men hur kan de föras över till precis samma ställe på skivan?
av Rolle85
Nu blir jag irriterad på mig själv..
Jag minns nu en sak och därmed kanske jag själv är idioten! Förra året så fick jag för mig att jag lossat alla hjulbultar när jag bytte däck men jag hade glömt en skruv. Dock stog bilen på domkraft och jag sparkade liggandes under bilen mot baksidan hjulet flera gånger utan att de hoppa loss (detta pga en hjulbult satt kvar). Vad kan ha blivit skevt när jag gjorde detta sparkande :x
Kom o tänka på detta då jag märker att när jag hissar bilen och snurrar på hjulet för hand så tar bromsklossarna i även på den nya skivan och då står bilen i luften.
Kan de va hjullagret som blivit skevt?

Var ute en stund igår och valde då att[…]

Köra EX90 med släp

Lövet, intressant video om betydelsen av luft[…]

Varför ska du byta? Kvittrar eller "flad[…]

Turboslangarna är undersökta under tryck[…]