Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bonnie
Hej..

Jag funderar på en andra bil, tex. en 440 / 460
Men jag har ingen aning om skillnaderna mellan dessa två modeller.
Är det ngn. som har vänligheten att göra ett snabbt samandrag vari skillnaderna ligger

Tackar på förhan
Torbjörn
av ZeoN
Mitt tips snabb läsning är denna som volvo har.

Den innehåller lite fakta....

http://www.volvocars.se/NR/rdonlyres/95 ... Beg400.pdf

Största skillnaden ligger i motormodeller & utrustning.... sen finns det även olika versioner av 440 & 460 som gammal modell liknar 340/360 eller ny modell som är basen för S40 serien...
Användarvisningsbild
av Bonnie
Tack Broder!!

Kan Du även rekomendera den ena eller den andra modellen mao. Vilken är driftsäkrast, billigast att äga etc. etc.
Användarvisningsbild
av vetten
Eftersom en 440 är en halvkombi så är den mer praktisk på 460 är det ju vanlig baklucka sen är det upp till dej vilken du gillar bäst ang. årsmodell så välj en så ny som möjligt dom tillverkades till -96 och en med tvålitersmotorn som är både mer körbar och minst lika snål som 1,8Litersmotorn sen finns det ju en turbomodell också som dessutom är ganska lättrimmad :twisted: grunden till motorn är samma Renaultblock på alla men med olika borr och topp, utrustningsmässigt så kan det skilja en hel del men turbomodellen är ofta ganska välutrustad med färddator, AC, skinn, abs, antispinn osv detta gäller då dom senaste årsmodellerna så det är bara att leta upp ett ex helst då utan rost och med servicebok, motorn brukar inte vålla mer problem än på nån annan bil av samma årsmodell utan det är rosten som är den största boven :cry:
Användarvisningsbild
av Bonnie
Tack Vetten.

Nu har jag fått ngr. ? uträtade och vet bättre vad jag skall leta efter.

Hur är det om man kör av kamremmen? Är det totalras eller är det som på gamla B21/23 att inget händer med toppen?
av scotte
sallad vetilerna slår i kolvarna.

//Johan

Den "vanliga" facelift-grillen har kro[…]

ABS ring/sensorring

Har en XC60 -14 4wd med krånglande felkod p&[…]

Har nu kollat flatstiftkontakterna som är oke[…]

Felkod B5

Försökte gå in på lä[…]