Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av trasker
Hej,

Besiktade V70in och besiktningskvinnan påpekade att däcken är snedslitna och rekommenderade en hjulinställning.

När jag köpte bilen för exakt 2 år sedan var däcken också snedslitna så vi bytte däck och gjorde hjulinställning.

När jag pratade med verkstan om detta menade han att hjulinställning ska görs en gång var tusende mil!

Det var inga problem, de ska göra en hjulinställning på goodwill, men var tusende mil låter lite oväntat?

Vi har kört 2000 mil/år de senaste åren så då är det 2 ggr per år då :-/

Vad säger ni om detta?
av valln
Är det inte ganska självklart att verkstan vill göra hjulinställning, ganska enkelt och lätt förtjänta pengar!
Särskilt gummiverskstan som har ojämn beläggning.
Kör du lite oförsiktigt över en trottoarkant är sannolikheten god att inställningen inte är optimal längre. Men sen kan man ju diskutera om skillnaden är så stor att det verkligen ska göras en inställning igen. Men det är klart, syns det på däcken så är det ju något som märks.
av Yaniz
SBergdahl skrev:Slitet chassi?

Jag gjorde min senaste för kanske 5000 mil sen. Inte märkt att däcken skulle ha börjat slitas snett. De slits nu knappt alls iofs tycker jag ..
Gosse lelle, då kör du på kinesiska bakelitdäck. Hade kinadäck en gång på min 940 (till-jobbet-och-affären-bil, max 2 km enkel resa på 50-väg), men det var inget vidare smart tänk. Vilken jävla dynga! Linglong, Dingdong, Plingplong eller vad fan de hette ... Slets inget alls ... men jag höll mig hemma när det regnade. Får svår ångets när jag tänker på't än idag.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Yaniz skrev: mån 01 jul 2019, 18:41
SBergdahl skrev:Slitet chassi?

Jag gjorde min senaste för kanske 5000 mil sen. Inte märkt att däcken skulle ha börjat slitas snett. De slits nu knappt alls iofs tycker jag ..
Gosse lelle, då kör du på kinesiska bakelitdäck. Hade kinadäck en gång på min 940 (till-jobbet-och-affären-bil, max 2 km enkel resa på 50-väg), men det var inget vidare smart tänk. Vilken jävla dynga! Linglong, Dingdong, Plingplong eller vad fan de hette ... Slets inget alls ... men jag höll mig hemma när det regnade. Får svår ångets när jag tänker på't än idag.
Good Year Efficientgrip Performance brukar få rätt bra recensioner. Fyra år gamla tror jag de är dvs året innan jag köpte bilen.

Alltså klart det slits men det går verkligen inte fort. Men det verkar ju generellt vara så att ballong-dimensionerna håller länge. Och så är min gamla bil med moderna mått lätt också. Till nästa vår ska de nog bytas, då lär jag vara nere under 3mm.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
1000 mil ???

Min bil har rullat 14.000 mil nu utan att jag behövt göra hjulinställning. Den sliter fortfarande absolut jämt.

Hjulinställning gör man inte vid vissa mil utan så fort man märker att däcken börjar slitas snett.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Min bil fick en hjulinställning när Volvo bytte komplett fjädrar/dämpare etc runt om till Polestar Performance Parts, det var vid ca 3000 mil.
Gjorde en igen nu nu strax innan 8000 mil, det var ett flertal punkter att justera trots att jag inte såg så stor tendens till snedslitning på däcken (235/40/19).

Nedan visar före och efter på 5000 mil, det röda på nedre bilden är pga sänkningen:
Hjulinställning innan justering_LI (2).jpg
Hjulinställning innan justering_LI (2).jpg (360.08 KiB) Visad 1334 gånger
Hjulinställning efter justering_LI.jpg
Hjulinställning efter justering_LI.jpg (355.73 KiB) Visad 1334 gånger
Användarvisningsbild
av VolvoB20
På de flesta nya bilar går det ju inte att justera Camber, Thrust eller Caster från fabrik utan det krävs att man byter till annan hjulupphängning som erbjuder justeringsmöjligheter tex genom fyttbara infästningar i stötdämpartornet eller assymetriska bussingar man kan vrida. Endast Toe och Center är justerbart på en originlabli.

Exakt hur det är på V60 vet jag inte, kanske har den lite fler justeringsmöjlighter standard.
Vad ska jag köpa och varför?

Fortfarande fram till de årsmodeller som bli[…]

Älskar berättelser med lyckliga slut! Ta[…]

Problem s40 2006

Kan det vara det spökande kontaktstycket i so[…]

Var ute en stund igår och valde då att[…]