Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Fjonsson skrev: tis 02 jul 2019, 16:19 Tydligen kan det skrivas ut böter om en bil med fel dekal står parkerad inom zonen.
Vi pratar ju alltså om en engångskostnad på drygt 300 kronor som tar 5 min att beställa på nätet och kanske 20 minuter att fixa på närmsta Dekra-station (i sverige).
50 kr inklusive porto hem i brevlådan om man beställer direkt från utfärdande myndighet i Tyskland.

Samma pris i Frankrike för deras dekaler om man beställer direkt från Franska myndigheten inkl porto.

Visst kan man gå via förmedlare som Dekra men de lägger ju på 5 dubbla priset för att hjälpa till.
Användarvisningsbild
av fjohan82
VolvoB20 skrev: tis 02 jul 2019, 18:18
Fjonsson skrev: tis 02 jul 2019, 16:19 Tydligen kan det skrivas ut böter om en bil med fel dekal står parkerad inom zonen.
Vi pratar ju alltså om en engångskostnad på drygt 300 kronor som tar 5 min att beställa på nätet och kanske 20 minuter att fixa på närmsta Dekra-station (i sverige).
50 kr inklusive porto hem i brevlådan om man beställer direkt från utfärdande myndighet i Tyskland.

Samma pris i Frankrike för deras dekaler om man beställer direkt från Franska myndigheten inkl porto.

Visst kan man gå via förmedlare som Dekra men de lägger ju på 5 dubbla priset för att hjälpa till.
Frågan är hur lång tid det tar att få hem det tyska märket? Har bara köpt dessa över disk, mest för smidigheten.
När jag beställde ett franskt fick jag vänta flera veckor...
Användarvisningsbild
av Fjonsson
VolvoB20 skrev:

Precis. Man får ofta betala om någon gör ett jobb. Gör du det själv slipper du naturligtvis betala.
Användarvisningsbild
av frasse4
Jag beställde den franska dekalen från deras myndighet tog ca en vecka att få hem. 6 Euro inkl. Frakt

Tog den tyska via tuv sud, 15 euro inkl frakt tog 3 dagar att få hem.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
frasse4 skrev:Jag beställde den franska dekalen från deras myndighet tog ca en vecka att få hem. 6 Euro inkl. Frakt

Tog den tyska via tuv sud, 15 euro inkl frakt tog 3 dagar att få hem.
Den tyska kostar 185 från Dekra i sverige. Ska man få en "akut" på en station har jag för mig att den kostade ca 300kr.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Fjonsson skrev: tis 02 jul 2019, 21:24
VolvoB20 skrev:

Precis. Man får ofta betala om någon gör ett jobb. Gör du det själv slipper du naturligtvis betala.
Det var exakt samma saker som man fick knappa in på Dekras sida som på Myndigheten sida.

Precis som när man söker Visa till USA. Det är ju exakt samma sida med samma fält bara att den ena kostar 10 dollar och andra 100 dollar.

Antar att det är väldigt lönsamt för dem
Användarvisningsbild
av Fjonsson
VolvoB20 skrev: ons 03 jul 2019, 07:01
Fjonsson skrev: tis 02 jul 2019, 21:24
VolvoB20 skrev:

Det var exakt samma saker som man fick knappa in på Dekras sida som på Myndigheten sida.

Precis som när man söker Visa till USA. Det är ju exakt samma sida med samma fält bara att den ena kostar 10 dollar och andra 100 dollar.

Antar att det är väldigt lönsamt för dem
Fast här handlar det ju inte om samma summor. 50 spänn säger du?
Användarvisningsbild
av frasse4
Värst var det nog i Belgien där man kan registrera sin bil kostnadsfritt på myndighetens hemsida men många onlinesidor erbjöd samma tjänst för 20-25 EUR, vad blir det påslaget i procent?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Minns inte exakt, men det var runt 50 kr både på den Tyska siten och den Franska siten. EDIT: Franska är 46 kr inkl porto för att vara exakt nu när jag kikar igen.

Jag har sett sidor som tar upp till 500 kr för "att hjälpa till" Dekra ligger väl någonstans i mitten prismässigt.

Det var ju samma sak som skulle matas in oavsett vilken sida man valde. Myndighetssiten vill ju ha med ett papper på registreingen så jag öppnade Trasnportsyrelsens sida på min bil, tryckte print to PDF och bifogade filen när jag ansökte.

Total tid: 5 sekunder att göra det själv. Bra timpeng där.....

Sen fick man direkt ett kvitto/intyg på mail man kan ha med i bilen om man vill åka direkt innan dekalen dykt upp brevlådan vilket tog en vecka.

Intyget/Kvittot kan man visa upp om man blir stoppad för det gäller också enligt den finstilta texten på kvittot.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
VolvoB20 skrev: ons 03 jul 2019, 08:11 Minns inte exakt, men det var runt 50 kr både på den Tyska siten och den Franska siten. EDIT: Franska är 46 kr inkl porto för att vara exakt nu när jag kikar igen.

Jag har sett sidor som tar upp till 500 kr för "att hjälpa till" Dekra ligger väl någonstans i mitten prismässigt.

Det var ju samma sak som skulle matas in oavsett vilken sida man valde. Myndighetssiten vill ju ha med ett papper på registreingen så jag öppnade Trasnportsyrelsens sida på min bil, tryckte print to PDF och bifogade filen när jag ansökte.

Total tid: 5 sekunder att göra det själv. Bra timpeng där.....

Sen fick man direkt ett kvitto/intyg på mail man kan ha med i bilen om man vill åka direkt innan dekalen dykt upp brevlådan vilket tog en vecka.

Intyget/Kvittot kan man visa upp om man blir stoppad för det gäller också enligt den finstilta texten på kvittot.
Tror du eventuellt rör ihop det lite. Den tyska kostar 185 om du beställer från dekra i sverige. 15euro var det någon längre upp i tråden som beställt för.
Trasig taklucka

Håller med, men det känns såd&aum[…]

Kanske turbon som jävlas då?

Detta gäller bara gamla bilar eller?

Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]