Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av UnleashFusion
Daniel84 skrev: tis 02 jul 2019, 11:36
Har man plockat bort allt detta med sportläge osv på lådan eftersom det är en powershift? kom ihåg på äldre Volvos att man kunde köra med sport så den växlade betydligt senare.
Jag misstänker att man inte har samma tänk längre vad gäller prestanda på dessa nyare bilarna som det var på äldre?
Vad gäller PS-lådan finns inte sportläget. bara den vanliga automat och om du lägger/drar växelspaken till höger så kommer du enbart till "lägga växeln" manuellt men även om du lägger den på höger så kommer den automatiskt växla som om du vore på "D"
Användarvisningsbild
av apersson850
Ja, just det, jag insåg inte ens att det är en tvålitersfyra. Jag tänkte på femman, där redan den V70N 2,5T, som ena dottern har nu, drar rätt duktigt.
När jag köpte min 2012:a var jag ute efter en XC70, och där fanns inga bensinare annat än sexcylindig att få i Sverige.

Jag har sportläge på min D5, och även på den nyare D4:an. Om jag väljer att växla manuellt, så visst, bilen växlar automatiskt då också, fast man kan knappast kalla det för "som i läge D". Den växlar ned strax över tomgång och upp vid varvtalsstoppet, något som är rätt väsenskilt från hur den fungerar i läge D, för att uttrycka det milt.
av frippe64
Volvomotor? Ja, den sitter ju i en Volvo.
Fordmotor? Ja, den är ju tillverkad av Ford Valencia.
2,0 EcoBoost bygger på gamla 2,0F, Mazda L, och har kamkedja.
PowerShift har väl aldrig kopplats ihop med en Volvotillverkad motor?
av mattish
UnleashFusion skrev: tis 02 jul 2019, 12:01
Vad gäller PS-lådan finns inte sportläget. bara den vanliga automat och om du lägger/drar växelspaken till höger så kommer du enbart till "lägga växeln" manuellt men även om du lägger den på höger så kommer den automatiskt växla som om du vore på "D"
Min powershift i D2 hade sportläge ;)

Hej! Jag har en USA-importerad XC90 T8 (2016) och […]

Fick förnyelse igår på Volvia, ki[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Fortfarande fram till de årsmodeller som bli[…]

Älskar berättelser med lyckliga slut! Ta[…]