Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Daniel84
drbrain skrev: mån 01 jul 2019, 20:02 En Ford-4a med Powershift...
Volvos VEA kom inte förrän 2014-2015.
Jag har ingen powershift vad jag vet.
Men den rör på sig, men får nog bli bsr på den så får man vara nöjd sen :)
av Daniel84
Jag matade in regnr på car.info, där får jag upp Powershift men inget på minvolvo.
Vad skiljer powershift mot "geartronic" som det stod i annonsen.
Användarvisningsbild
av frasse4
Powershift är robotlåda dvs en manuell låda med mekatronik typ som DSG och geartronic är en traditionell momentomvandlarlåda
av Daniel84
frasse4 skrev: mån 01 jul 2019, 22:06 Powershift är robotlåda dvs en manuell låda med mekatronik typ som DSG och geartronic är en traditionell momentomvandlarlåda
Tycker inte att den känns så speciell :) kanske jag som är van vid min gamla 940 automat :P
Såg dock på volvos sida att den är RTI Förbered, alltid något att bygga på i framtiden.

Läste lite snabbt om powershift att den ska sänka förbrukningen men min är lika törstig so min 940.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Din 940 väger mindre, har sämre krav på utsläppen, mindre effekt och så vidare.

Jag rekommenderar ett oljebyte i växellådan. Det är typ 9000 intervall, dela det i tre så har du kommit långt.
Det finns satser med filter och olja för runt 1000kr på typ ebay.

Servicen i övrigt har ett år eller 3000 mil intervall, så är det gjort var 1000 mil är det säkert åren som gjort det.
Användarvisningsbild
av frasse4
Man behöver mäta vid pumpen över tid för att få en uppfattning om förbrukning men det låter konstigt om den skulle dra lika mycket som en 940 automat. Min 940 går att få ner till 0,9 på långresor om man håller sig kring 90-100 km/h annars över litern. Min V70 - 05 med 2.5T och automat drog 0,75 vid pump på långresor.

Jag kör själv dubbelkopplingslåda i min Alfa och tycker det fungerar kanon. Men man ska ju ha i åtanke att det i grunden är en manuell låda så det finns kopplingar som kan slitas ut om man krypkör I backar eller kör karatestarter hela tiden.

av Daniel84
Oljebyte i lådan är gjort sedan tidigare, sitter en blå lapp på luftboxen med datum och miltal. Har för mig det även står filter. kan fixa bild på den senare.
Som sagt körde drygt 20 mil i Lördags och då visade färddatorn ca 0.95
Tankade fullt för några dagar sedan så ska se hur långt jag kommer på en tank.

Det låter riktigt nice att du kommer ner så lågt som 0,75. Jag tänker lite så här att man borde få fram ett bra resultat när man kör upp en hel tank ändå.

Har man plockat bort allt detta med sportläge osv på lådan eftersom det är en powershift? kom ihåg på äldre Volvos att man kunde köra med sport så den växlade betydligt senare.
Jag misstänker att man inte har samma tänk längre vad gäller prestanda på dessa nyare bilarna som det var på äldre?

Hej! Jag har en USA-importerad XC90 T8 (2016) och […]

Fick förnyelse igår på Volvia, ki[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Fortfarande fram till de årsmodeller som bli[…]

Älskar berättelser med lyckliga slut! Ta[…]