Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Daniel84
Halloj!

Köpte mig en V70 T5 -12 här om dagen och har lite frågor.

Kan man se hur många mil det är kvar till service eller man måste helt enkelt vänta till meddelandet dyker upp?

Vad för verktyg rekommenderar ni för att kunna läsa ut data ifrån bilen på egen hand?

Hur pass bra hanterar automatlådorna på dessa en "chippning" ? tänker på den ökade effekten.

Ja har idag backsensor men vill ha sensorer fram också, är detta något som är enkelt att montera själv eller rekommenderar ni att lämna in bilen? samt vad kan det kosta tror ni?

Har även High Performance sound men lite nyfiken på om det går att uppgradera till premium.

El-baklucka är det något som går att få in i efterhand? tänker i stil med att montera motorn osv. Eller det är ett betydligt större projekt?

Är även öppen för andra tips & trix på dessa bilarna. För övrigt så tänker jag skaffa lite R-design delar till den.

Vill även passa på att fråga vad ni ligger på med era T5or? Körde drygt 20 mil i Lördags på motorväg, nyttjade farthållaren så mycket jag kunde, låg ändå så högt som ~0,95-0,97 är detta normalt för den motorn?

Sett att det knappt går några T5or, finns det någon anledning till det?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av Steffe3
Med lite kunskap så går det att få p-sensorerna fram för ett par tusen inkl mjukvara. Arbete varierar beroende på om det är fördraget eller inte, vet att dom minskade ner på fördragningarna på senare modeller.
av Daniel84
StefaN, Jag kollade i serviceboken och då har dem servat den var 1000e mil. Så dvs det är dags nu om man ska följa det. Vad tråkigt att man inte kan montera elbak, trodde det bara var någon motor iprincip och lite kablar.

UnleashFusion , Tack för länken!

Steffe3 -, ok men är det original? eftersom det är det jag vill ha så allt blir fullt integrerat med resten av bilens system.
Användarvisningsbild
av Steffe3
Daniel84 skrev:StefaN, Jag kollade i serviceboken och då har dem servat den var 1000e mil. Så dvs det är dags nu om man ska följa det. Vad tråkigt att man inte kan montera elbak, trodde det bara var någon motor iprincip och lite kablar.

UnleashFusion , Tack för länken!

Steffe3 -, ok men är det original? eftersom det är det jag vill ha så allt blir fullt integrerat med resten av bilens system.
Jepp, men begagnat förstås. Priset varierar beroende på vad man förhandlar till sig för pris. Mjukvaran brukar ligga runt 500kr-ish.
Användarvisningsbild
av apersson850
Polestar ska ju automatlådan stå ut med i alla fall. När det är dags för service ser du inte förrän meddelandet "det börjar närma sig" dyker upp. Om den fått service var tusende mil har de antingen gjort den onormalt ofta eller inte kört mer än tusen mil per år.
av Daniel84
apersson850 skrev: mån 01 jul 2019, 13:56 Polestar ska ju automatlådan stå ut med i alla fall. När det är dags för service ser du inte förrän meddelandet "det börjar närma sig" dyker upp. Om den fått service var tusende mil har de antingen gjort den onormalt ofta eller inte kört mer än tusen mil per år.
Polestar optimering verkar inte finnas till min så jag får nog vända mig till BSR, dem finns i mina trakter.
Tyvärr så verkar dom inte göra så mycket i trimningsväg till dessa bilarna, finns bara steg 2, chip och halvsats efter katten.

Tror dem gjort service 1 gång om året, rullat ca 1500 mil per år. Något sådant. jag har inte boken framför mig.
Kanske ville göra det oftaste. Jag känner folk som gör service på sina gamla 940 var 1000e mil :)
Användarvisningsbild
av apersson850
Nähä, det har du rätt i. Förmodligen är det så att effektuttaget på en T5 är redan så högt att det inte finns något man kan göra inom avgascertifieringens ramar. Men det bryr sig inte BSR om, eftersom de är olagliga per definition ändå, så de kan ha en version som passar.
Å andra sidan är en T5 rätt pigg som den är, så trimning är knappast något som kan betraktas som nödvändigt.

Jo, serviceintervallerna specificerades annorlunda förr i tiden. Det är nog tveksamt om 3000 mil, som det kan bli idag, är bra i längden.
Användarvisningsbild
av frasse4
Att det inte finns så många T5 till V70II är nog för att det var mitt i dieselhysterin. Det är ju i grunden en uppskrämd Ford-fyra så det finns inte så mycket mer att hämta hos BSR heller, 20 hästar till med steg 1, jämfört med 70 hästar till I Volvofemman som satt i T5 i V70N

Hej! Jag har en USA-importerad XC90 T8 (2016) och […]

Fick förnyelse igår på Volvia, ki[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Fortfarande fram till de årsmodeller som bli[…]

Älskar berättelser med lyckliga slut! Ta[…]