Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av batmac
#1324108
Jag har spenderat förmiddagen med att söka runt efter svar på hur det faktiskt ligger till med Volvos AWD och att byta däck. Meningarna går isär även här på forumet, men det jag hittils tycks ha uppfattat är att om det är Haldex så räcker det att byta däcken på samma axel vid exempelvis punktering, är detta korrekt?

Mitt scenario som exempel:

Är spekulant på (bland annat) en V60 D5 AWD från 11. Jag kommer att byta medföljande hjul mot mina som jag har liggandes. För stunden har två av dessa Continentaldäck 235/40/18 som ska bytas till nästa säsong oavsett, och två Goodyear 225/45/18 som köptes i början av förra säsongen. OM jag köper den nya bilen (eller en annan med AWD) bör jag:

1. Skicka på hjulen som dom är
2. Byta ut Continentaldäcken mot ett par Goodyear, likadana som dom andra
3. Byta alla fyra och gråta en lite skvätt under diskbänken

Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1324139
Kanske 2 beroende på mönsterdjup, annars 3. Absolut INTE 1
Användarvisningsbild
av Derank
#1324162
inga problem att byta, jag bytte fram på xc60in då jag la om till sommar, köpte samma märke och dimension. Har gjort det förr ochså utan problem.

AWD har en förmåga att slita framdäck, iaf för mig,
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1324231
Enkelt svar.

Haldex saknar diff mellan fram och bakaxel. Skillnaden i rullomkrets sliras istället bort i kopplingslamellerna i haldexkopplingen.

Om du bryr dig är upp till dig. Byter du bil ofta så kanske det inte spelar någon roll med olika stora hjul. Ska du köra många mil och behålla bilen länge vill man minimera slitaget.

Jag skiftar runt däcken vid varje byte så jag alltid har exakt samma slitage runt om. Det skiljer aldrig mer än 0.5 mm för jag tänkte behålla bilen rätt många mil.

Haldexen rasar inte av olika stora hjul. Det som händer är att lamellerna slits snabbare och det bortslitna materialet hamnar i oljan i haldexen som saknar oljefilter. Det brukar korka igen pumpen med tiden.
Användarvisningsbild
av Derank
#1324235
läs instruktionsboken så slipper du skifta runt dina däck 4gg per år, 0,5mm skiljer det efter 1mån el en varm sommardag. Sedan 2002 har du kunnat köra runt med olika mönsterdjup utan att det påverkar.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1324242
Självklart påverkar det. Var ska skillnaden i hastighet ta vägen annars. Den kan bara sliras bort i lamellpaketet då diff saknas mellan fram och bakaxel.

Mest påverkas Gen 5 av 3 olika anledningar

1. Mindre lamellpaker.
2. Man sparade bort oljefilter
3. Längre anläggningstid av kopplingspaketet mot tidigare generationer för att få bättre AWD driv.

Enligt instuktionsboken behöver man inte heller byta olja i vare sig automat eller Haldex.

Allt beror på hur länge man tänker ha bilen och hur långt man vill den ska rulla. Köper man nytt hela tiden och byter bil var 36 månad kan man skita i det för problemen kommer senare av dålig skötsel.

För normalbilisten räcker det att skifta 2 ggr på år när man ändå byter mellan vinter o sommardäck för det aldrig ska skilja mer än 1 mm.

Om du sliter 1 mm per dag varma sommardagar måste du lägga lakrisremmar i varje start och köpa nya däck varje vecka.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
av William85
#1324269
Jag råkade ut för samma situation när jag hämtade XC70n på KVD och ett sommarhjul i skuffen hade punktering, fick väldigt generöst två nya sommardäck av eget val men hade då många mm skillnad mellan axlarna. All info jag fick var att bilen skulle klara detta men mina hjärnspöken tog över och jag köpte två däck till för att få nytt runt om och kan hålla jämnt slitage med att skifta mellan axlarna varje säsong som jag alltid gjort. Tror jag fick 1100kr på blocket för de begagnade däcken jag bytte ut så summan till nytt var inte så stor.
Användarvisningsbild
av batmac
#1324327
Tackar för svaren. Redan skiljer det sig. Min fundering är vä l kanske främst om man åker på punka om man måste byta alla fyra eller om det räcker med två. Någon säger si, någon säger så.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1324384
Det finns inget enkelt svar. Du kan åka med olika stora hjul om du vill men det sliter mer på haldexen.

Du får själv välja hur du vill göra.
Varierande laddtryck Volvo 940

Vad skulle kunna jävlas med den tror du? K&au[…]

VOC Service

..uppdatering programvara.. Nu har du en smart[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

..Nu kan jag påbörja hover-konverteri[…]

Laddbox

Ja, jag skulle vilja säga det.