Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AdamFiskaren
#1324081
Tjenare!
Har en Volvo med B23a motor. Har sökt på forumet men har inte kommit fram till någon lösning. Motorn misständer, det är som att den hackar. Förut vart det bara ibland och tillslut hela tiden. Då byttes brytarspets, rotor och fördelarlock. Problemet försvann ett tag men kom sedan tillbaka. Då bytte jag även kondensator och då vart det mycket värre. Motorn går men det är som att den misständer vart annat varv typ. Även tändkablar och stift är bytta.
Någon som har en lösning?
av Rådlös
#1324096
En fördelare slits med tiden. Axeln som rotorn drivs utav blir utsliten i lagret. Det gör att tändningen till slut är omöjlig att ställa in rätt. Detta gäller även om man förnyar brytare och rotor m.m. Det blir aldrig som det var från början.
Då kan man "börja om från början". Man kan, om man vill satsa på bilen, sätta i en ny fördelare, 123 Ignition.
http://www.123ignition.se/produkter.php?id=73
Detta är en helelektronisk brytar- och kondensatorlös fabriksny fördelare. Den torde överleva din bil även om du tänker köra den i många år framöver.
Visst, det kostar några tusenlappar, men det gör en original Bosch också. Och om du köper en begagnad från skroten har du den risken att den rasar ihop veckan efter att du har satt i den.

Ett tillägg: Jag ser att datorerna lägger till ett S i länkadressen. Ta bort s i www.https:// i länkadressen så fungerar det. Det skall alltså stå: www.http:// i början på länkadressraden. Då kommer du rätt.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1324115
AdamFiskaren skrev: sön 30 jun 2019, 11:06 Tjenare!
Har en Volvo med B23a motor. Har sökt på forumet men har inte kommit fram till någon lösning. Motorn misständer, det är som att den hackar. Förut vart det bara ibland och tillslut hela tiden. Då byttes brytarspets, rotor och fördelarlock. Problemet försvann ett tag men kom sedan tillbaka. Då bytte jag även kondensator och då vart det mycket värre. Motorn går men det är som att den misständer vart annat varv typ. Även tändkablar och stift är bytta.
Någon som har en lösning?
Hur är det med bensinen. Kör du varje dag, eller står den still längre perioder? 10% E85 kan göra underverk på gammal bensin. Det "äter upp" vatten och höjer oktantalet. Sedan är själva bensinpumpen inget under av precision, tvärt om, dom var dåliga redan när din bil var ny. Dom pumpar mindre och mindre, tills dom slutar pumpa helt (slitage i hävarmsdelen)
av AdamFiskaren
#1324134
Glömde att skriva att jag har bytt bränslepumpen.
Har kört bilen varje dag och den har inte stått några längre perioder. Tog lös fördelaren idag och märkte att själva axeln kunde röra sig upp och ner genom fördelaren typ 2-3mm. Kan det vara det som menas med att lagrena börjar bli slitna? Blir nog att köpa en ny fördelare, finns ju inte så himla mycket som kan gå sönder.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1324244
Fördelaraxeln består av 2 delar, en nedre som får drivning av mellanaxeln i motorn (den driver oljepumpen också) och en övre där nockarna som öppnar brytarna sitter. Dessa är inte fast i varandra, utan hålls ihop enbart av dom 2 fjädrar och (som reglerar tändningen) och armen från vakuumdosan. Så är allt Ok ska du kunna vrida på den övre delen i förhållande till den undre och den ska fjädra tillbaka. Det är helt Ok att det går att röra lite axiellt, men inte radiellt. Om det glappar i sidled blir det omöjligt att justera brytare och tändläge till ett riktigt värde. Om du lyfter i rotorn är det ett litet glapp, och om du lyfter bort den (rotorn) ska du droppa olja under där. Det gjode vi (på den tiden på servicen) vid varje brytarbyte, men det är det nog inget man gör idag (de är få som vet om det)
Uppdatering av infotainment 2025

Mina installerades under körning. När ja[…]

Ja lamellen sitter på rätt håll o[…]

V50 startar inte

Har samma problem. Helt plötsligt startade in[…]

Har 5 st klippta kablar i höger dörr til[…]