Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bamsedr
fram tills för ca 2 år sedan har jag bara sett bilar som ett transportmedel från punkt till punkt så jag har bara haft slit å släng bilar för 10-20 papp. Sen såg jag v90... så nu i torsdags efter mycket "kompromisser" med frugan var jag och beställde min första nya bil, det blev en v90 CC D4. Och bara efter 3 dagar håller jag på att gå upp i limningen av förväntan och med 2-6 månaders leveranstid kommer jag nog få bli inlåst på akutpsyk...
Nu kommer jag till mina frågor, som sagt jag har bara haft skrotbilar så jag har inte behövt ta hand om dom... kanske skvätta lite vatten på dom en gång om året thats it.
Så jag har frågor och behöver råd om allt tex...
vilka rengörings produkter/ lädervårds produkter bör jag använda?
Vilket vax ska man ha?
Vad har man på de svart plastdetaljerna över hjulhusen?
Vad bör man tänka på med motorn?( första bilen med diesel)
Ska man använda diesel tillsatser?
Är där en inkörnings period med moderna bilar?
Alla råd är välkomna
Bamse
Användarvisningsbild
av sony
Tänk på att du har en ny bil. Du har nybilsgarantin i 2 år och behöver inte reparera nåt själv.
Tvätta bilen som du har tvättat alla andra bilar.
Invändigt ,jag själv kör med våtservetter för skinnklädsel. Dem kostar 75kr en förpacknig.
Det är det fina med nya bilar. Kör och njut
av Xanthopteryx
Nu vet jag att vissa får spel men:
En bra luddig mjuk tvättvante, ljummet vatten, yes diskmedel. Spola av bilen, gärna med högtryck. Avfettning om det behövs. Tvätta med diskmedelsvattnet. Rikligt! med vatten i vanten. Skölj ofta och gnugga igenom vanten med andra handen (rör inte runt i botten på hinken då grus samlas där). Byt vatten om det börjar bli skitigt. Skölj bilen (ta delar åt gången så det inte torkar in). Byt vatten, tvätta igen. Torka med en mjuk mikrofiberhandduk. Blanda isopropylalkohol med destillerat vatten, cirka 50 procent. Ren bra mjuk mikrofiberhandduk, spraya lösningen, torka noga, upprepa på hela bilen. Lägg på Soft 99 Fusso Coat. Undvik svarta plastytor då det gärna blir lite vitt där av Fusso.

Denna process gjorde jag för snart ett år sedan. Bilen ser löjligt ren ut för att inte ha blivit tvättad sedan dess!
av AndS
Gör som du gjort dvs tvätta när Du tycker det behövs. Oberoende av färg så är det klarlack som ytskikt och det är ett bra skydd.
Avfettning tar du bara en gång på våren för att få bort vinterns skit.
För mycket behandling med diverse kemikalier gör bara att klarlacken slits mera och du får bara en massa merarbete. Sedan vill så klart alla tillverkare av tillbehör och kemikalier övertyga oss om att det är ett måste.
Gamla lacker utan klarlack är något helt annat där man kunde polera upp en yta som med tiden oxiderade.
av beachman
Äh, njut av den nya bilen bara. Så gör jag, det är det som är det härliga med ny bil.

Jag är nu inne på min andra helt nya bil. Första månaderna kommer du antagligen vara nojig att få en parkeringsskada, men det går över. Det är då det känns som bäst :-D

Jag personligen föredrar handtvätt, jag tvättar den när jag tycker den ser för lortig ut, inga konstigheter, jag kör med vanligt vax-shampoo från Biltema. En ny bil är ju inte känsligare än en gammal (eller förresten de första månaderna reckommenderas inte automattvätt innan lacken härdat helt). Sunt förnuft gäller förstås att inte repa bilen vid tvätt, spola noga med högtryck först, kan rekommendera biltemas smutsavskiljare som du placerar i hinken. Med en ny bil är det bara kul att tvätta, men man behöver inte överdriva om man inte känner för det ;-)

Jag vaxade förra bilen när smutsen började fastna allt för mycket (totalt ca 4 gånger under 10 års bilägande blev det för mig). kallavfettning kör jag ca 2 gånger/år eller vid behov för att få bort salt och asfaltfläckar. Som andra nämnt har nya bilar klarlack och glänser ändå så länge det inte är någon lackskada. Jag har även köpt Volvos lädervård till nya bilen, men har ännu ej använt det, bilen är inte ett år ännu...

Tillsatser har jag aldrig använt, körde 20 000 mil med min förra diesel utan några som helst problem med motorn.
av barcusmrandt
Kan tipsa om Ditec Ceramic Ultra (eller liknande - spelar ingen roll vilken) lackbehandling. När det är dags att tvätta bilen behöver du bara spola av den - allt skit bara rinner av bilen! Helt klockrent! Behöver gå över med svamp eller vante en gång per år ungefär, men det sköter de på Ditec då bilen ska in på kontrolltvätt en gång om året ändå :)

Grattis med ny bil förresten - det blir nåt annat än gamla 20-papps bilar kan jag säga ;)
av refbob
Bästa rådet är att köpa en ljus silverfärgad bil. Har Osmium som är en mörkare silvergrå. När det gått en dag från tvätt så ser den smutsig ut igen. Kosta på en bra lackförsegling så är bilen lättare att handtvätta. Även skinnklädseln mår bra av rengöring ibland.

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]