Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dannesk
Den där rosten är flera år gammal iom att bilen är galvad och detta är en långt gången rost. Det dörjar med lackblåsor bubblor som du ser en massa av högre upp på kanten där det rostar under lacken som sedan lossnar när du tvättar. Detta lacksläpp är standard på de nyare volvobilarna som V70 och XC60 iom att innerskärman slutar för långt in och mycket plåtyta blottas för stensprut, V40/V60 klarar sig bättre vad jag kunnat se iom annan design på skärmkanterna.
Fick tom lackblåsor på min XC60 my 17 efter 1,5 år och 1200mil som nu har börjat rosta på skärmkanterna efter drygt 3000mil.
Användarvisningsbild
av frasse4
Plocka bort så mycket plast som möjligt, slipa med ståltrissa, måla med rostomvandlare så hindrar du ny rostbuldbing, sedan primer och lacka.
av Knatch
Plocka bort plasten och hjulet.
Ta fram en skruvdragare eller liknande och köp en roterande stålborste från biltema exempelvis,
Köp 240-480 sandpapper dessa storlekar behöver du. Sen köper du våtslip papper 2000-3000
Spackel, och gummispackelspade
Använd roterande borste och borsta bort rosten tills det blir plåtrent, du behöver inte maskera och ska helst inte göra det för att slippa risken för kantbildning.
Spraya på plåtrena ytan med primer i tunt lager. Viktigt att inte ösa på utan spraya uppifrån och ner från lagom avstånd tills det täcker bara, vänta 5 minuter och spraya på ett lager till, upprepa tills det är täckt. Spelar ingen roll om du sprayar på lacken runtom (inte för långt ut självklart men nån centimeter hit eller dit är inte hela världen.
Nu kollar du så att ytan är jämn och fin, är den inte det så spacklar du på ett tunt fint lager för att täcka ojämnheterna.
Nu slipar du med 240 pappret försiktigt spacklet så det blir jämnt och fint, byt till 480 pappret eller vad du hittar som är finare och slipar tills det blir finare.

Behövde du inte spackla så går du vidare och kör med 2000/3000 pappret blött. Ta en matlåda med vatten eller liknande och dränk sandpappret i det och slipa. När du är klar ska ytan vara helt blank och den ska se matt ut. Slipa även lite på lacken runt själva området så att den också blir ”matt”.
Nu när ytan är fin, jämn, len och matt så tar du och gör rent hela ytan ordentligt med siliconborttagare. Sedan ta fram bättringsfärg och sprayar på väldigt tunt, missar du att täcka nån liten del som man vanligtvis gör i början så ska du inte gå på med mer färg för det kommer börja rinna,
Istället väntar du några minuter tills det torkar och kör ett nytt lager. Fortsätt sådär några lager tills du ser att ytan är täckt med 2-3 lager och att allt är jämnt och fint.

Det är nu du kommer förstå varför du inte ska maskera, hade du maskerat så hade du fått en ful linje som du måste slipa bort och är man oerfaren så kan man råka slipa ner färgen så pass att man kommer ner till bilens prime och då får man börja om.

Får du en lite ojämn yta så tar du 3000 pappret, rikligt med vatten och slipar väldigt försiktigt max 1-2 drag bara.
Nu tar du och väntar ca 10-15 minuter och går därefter på med klarlack på det matta området, spraya inte för mycket utan låt det torka några minuter mellan gångerna tills du ser att en fin yta är framme.

Inte världens bästa förklaring men det blir bra ska du se.
Blir du inte nöjd eller kör fast så skickar du upp en detaljrik bild här eller via pm så ska jag försöka hjälpa dig
Användarvisningsbild
av Derank
med tanke på att TS skriver att han är helt novis på lackering och rostlagning så skulle jag ha lämnat bort det till en som kan.

Blästra och fada med riktig bilack, ingen jäkla sprayburk el stiftpenna, el kontakta någon som håller på med spotreoair TS kommer att göra det värre om han inte gör det riktigt från början. Men visst ska nångång var den första men det kanske finns lämpligare objekt att testa på först
av borstarmicke
Om nu innerskärmarna skyddar så dåligt borde man kanske göra riktigt rent o sen lägga transparent skyddstejp, typ 3M lr nåt, som slitageskydd längre ut mot kanten?
av Yaniz
frasse4 skrev:Plocka bort så mycket plast som möjligt, slipa med ståltrissa, måla med rostomvandlare så hindrar du ny rostbuldbing, sedan primer och lacka.
Nu måste du behaga skämta! Rostomvandlare i alla dess former är inget annat än smörja, skit, skräp och totalt värdelöst. Ingen vettig människa som har kunskap om hur rostangrepp skall lagas använder den smörjan. För att reparera rost som inte blommar ut igen nästa vinter finns bara en enda metod: grundligt förarbete, förarbete, förarbete, förarbete och förarbete, dessutom grundligt förarbete. Sedan skall det vara plåtrent, plåtrent, plåtrent, plåtrent, plåtrent ända i in "porerna". Därefter spackling och slipning, flera lager primer, flera lager grundfärg och flera lager klarlack. Och till sist efter ett tag vax. Allt annat är förgäves arbete och pengarna i sjön. Finns inga genvägar när det kommer till reparation av rostangrepp.
av dannesk
borstarmicke skrev:För jäkla dåligt.... så där ser det knappt ens ut på min v70 -02 som gått 23000 mil.... men så har ju även lacken blivit sämre tyvärr...
Ja, bl.a. lacken på nya Volvos är sjukt dålig. Mina äldre Volvos har tålt stenskott och slitage bra men de nyare bubblar lacken och rostar som bara den vid minsta stenskott tyvärr. Vill gärna byta till nya V60CC som har skärmbreddare eller XC60 men då är skärmbreddare på den enda alternativet så man kanske slipper lacksläpp och rost i hjulhusen.
Senast redigerad av 1 dannesk, redigerad totalt 0 gånger.
av Knatch
Yaniz skrev: sön 30 jun 2019, 18:14
frasse4 skrev:Plocka bort så mycket plast som möjligt, slipa med ståltrissa, måla med rostomvandlare så hindrar du ny rostbuldbing, sedan primer och lacka.
Nu måste du behaga skämta! Rostomvandlare i alla dess former är inget annat än smörja, skit, skräp och totalt värdelöst. Ingen vettig människa som har kunskap om hur rostangrepp skall lagas använder den smörjan. För att reparera rost som inte blommar ut igen nästa vinter finns bara en enda metod: grundligt förarbete, förarbete, förarbete, förarbete och förarbete, dessutom grundligt förarbete. Sedan skall det vara plåtrent, plåtrent, plåtrent, plåtrent, plåtrent ända i in "porerna". Därefter spackling och slipning, flera lager primer, flera lager grundfärg och flera lager klarlack. Och till sist efter ett tag vax. Allt annat är förgäves arbete och pengarna i sjön. Finns inga genvägar när det kommer till reparation av rostangrepp.
Du har rätt i det du skriver men man kan slipa ner det till ett hyffsat resultat där det fortfarande är lite bruna rostfläckar och sedan isolerar man rosten så att det inte kommer in någon luft. Finns olika medel för det, rost kan inte bildas utan syre och har man då syretätat området så är det inga problem. Det man får tänka på då är om plåten har flera lager eller om rosten har tagit sig igenom och läcker luft ”bakom” plåten.
Så han är inte totalt helt ute och cyklar, men jag förstår din poäng och personligen ser jag till att det är plåtrent innan jag kör vidare om bilen är en kundbil eller en finare bil. Är det en bruksbil så kör jag ner tills det ser bra ut och kväver rosten med olika medel beroende på vart på bilen jag är.

Jag hade samma problem på min 2,0F 2011. Det[…]

Skulle även (om möjligt) vilja ändr[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Har en xc60 -24 och har precis lämnat in bile[…]

Fick förnyelse igår på Volvia, ki[…]