Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jonny692
S60 2002
Ac slutar funka efter långkörning.Magnetplattan funkar som den ska innan de e långkörning. Har klämt in buntband i spänn på plattan sen innan när de va typ samma problem, kan de va så att ja behöver minska glappet mellan magnetplattan och ac ännu mer eller e de nåt annat fel? Har läst om att de kan va relät? Vet att de sitter i motorrummet men exakt vart?
av MacTheZipper
Jag har exakt samma grej med min s80 nu, jag har gjort som du innan med buntband men jag kollade glappet på min koppling och det är för mycket, jag hade närmare 1mm och det ska ligga mellan 0,3-0,4mm.
Har du bladmått så mät glappet för att se så slipper du krångla med annat om det nu är det som är orsaken.
Plast blir ju ganska mjukt i denna värmen så jag kan tänka mig att buntbanden blivit lite plattare än vad dom varit.
Användarvisningsbild
av jonny692
Kom på att ja inte hade buntband utan tillplattad tjock ståltråd :-) men de kanske har blivit tunnare eller ramlat av kanske? Ska kolla glappet innan ja river i grejerna:-)
Användarvisningsbild
av wissel
Kan det möjligen vara Evaporatortempgivaren som blir full av is, den sitter nere till häger om gaspedalen. Om du slår av ACn en kort stund och det blir kallt igen så är det troligen den som har fel värden. Mycket vatten under bilen efter körning? Du kan mäta upp temp.givaren, jag kan leta fram vilka värden det skall vara? Den är lätt att demonterara.
Användarvisningsbild
av jiha1968
jonny692 skrev: lör 29 jun 2019, 10:54 Ingen som vet exakt vart relät sitter?
Relä AC-koppling: "FMI1" El-central/säkringsdosan i motorrummet.
(mycket lite troligt att reläet orsakar problemet, men det går fint att testa kopplingen lite därifrån)
av MickeM
Sannolikt spelet som sagt.
Jag vet flera där shimsennär bortplockade, och ändå för stort spel.
Är spelet 1mm+ trots buntband är det antingen plocka bort brickor som gäller, eller om även brickorna är borta, så får man byta magnetkoppling.
Alternativt vara kreativ med yttre mellanlägg, typ tjockare buntband..
Hjääääälp! Försökte plocka bort magnetkopplingen (Ska mörda konstruktören som satte kompessorn där den är) men får inte bort den efter att ha lossat centrumbulten. Den sitter som berget! Vill inte plocka bort kompressorn då jag precis fyllde upp med gas då det visade sig att det var lite lågt tryck efter alla år. Nått tips hur man får bort den? Har värmt o bent men den sitter där (med för stort glapp). Irriterande när man vet felet men inte får nån ordning på det. Den går några minuter när det är varm men inte sen. Man kan knäcka till på den så hoppar den igång igen men stannar efter några minuter. Glappet är runt 1mm. Tack på förhand.
av MickeM
Man kan dra i M5 skruvar i dom gängade hålen så dom agerar avdragare.

Man kan också lossa pumpen och flytta den så pass att man kommer åt bättre utan att släppa slangarna.

Det är samma slang på alla tre bilderna[…]

Fick tillbaka den efter nästan 3 måna[…]

@fjohan82 , Du kör vidare något &ari[…]

Som jag förstår så tvärdog b[…]