Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pop
Hej.

Har tittat på en V70 2,5ft 231 hk-11 automat på 16400 mil .

Så är det några problem med deras 231 hk flexifuel motorer o deras automatlådor.?

Den är servad på Volvo hela tiden :-D

Man har hört mycket negativt om flexifuel motorer tex spridare när dom har kört mycket på etanol :-)

Tacksam för svar så jag vet vom det är ett bra köp :-D

Mvh Peter.
av UnleashFusion
pop skrev: ons 26 jun 2019, 19:00 Hej.

Har tittat på en V70 2,5ft 231 hk-11 automat på 16400 mil .

Så är det några problem med deras 231 hk flexifuel motorer o deras automatlådor.?

Den är servad på Volvo hela tiden :-D

Man har hört mycket negativt om flexifuel motorer tex spridare när dom har kört mycket på etanol :-)

Tacksam för svar så jag vet vom det är ett bra köp :-D

Mvh Peter.
Motorn är volvos egna, har testat en och du kan ju alltid sätta in polestar för att få bilen rappare eller så kör du på t.ex. BSR, Autotech, m.fl trimmning om du inte tycker 231hk är tillräckligt. Billig i skatt också! Nackdelen är att den dricker olja(som jag hört?) och någorlunda hög förbrukning men njae mellan 0.9-1.2l/100km, högre vid stadskörning men kung på motorvägen ;-) och att bilen kommer skrika efter service varje år(olje- och luftfilter byte) men enligt mig är det inte så dyrt om man skulle räkna som om det var vartannat år.

Nu vet jag inte hur service schemat är men kolla att multirem, pump, kamrem är bytta och att ACn fungerar som det ska(fläktarna inte låter)? att centrallåset fungerar(alla 4dörrar och bagageluckan) låser när du trycker på fjärren(väldigt vanligt fel just på alla V70(fas2).

Jag har dock 2.0F(ford-motor med kamkedja) men overall tar bilen mig från A till B utan problem och har inte haft några problem alls under mina 8år. förutom service och besiktning och småfel som kan hända
Sen beror det på om du kör mycket eller inte, om det står mellan bensin/diesel aspekten.
Senast redigerad av 1 UnleashFusion, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Steffe3
Inga större problem vad jag vet, inte med motorerna som så.

AC-kompressorn däremot kan ibland skära, det är nog vanligare på dieslar dock pga den ryckigare gången.

Just etanol har jag inga problem med, och det finns flera med mig som enbart kör på det utan några som helst problem.

Mest gamla rykten som fortfarande håller i sig.
Användarvisningsbild
av Derank
Vad du än gör så undvik 2.0F ( segare motor får man leta efter ) och T4F skräp rakt igenom och käkar spridare.

2.5FT är helt ok,chippa den och den går riktigt bra, det enda negativa om man bryr sig om förbruknning är att den är töööörstig, men man köper inte en 2.5FT för att spara droppar antar jag.
av peckapecan
18k servicen är byte av kamrem, drivrem och spännare sedan är det olja och filterbyte var 1500 mil.
Speciellt extremt törstig vettefasiken, kör själv mycket landsväg och då ligger den på 0,78 under förutsättning att man inte har tung högerfot, annars runt 0, 85-0,9.
Stadskörning eller mycket blandad körning runt litern.
Rekommenderar Polestaroptimeringen, den gör mycket, speciellt om du tankar minst grön 98 och helst V-Powern, om du nu vill hålla dig borta från E85, har provat båda och med V-Power får du mer kännbar effekt speciellt i det lägre registret och något mindre förbrukning.
Tankar grön 98 här i Svedala och v-powern i FInland, om nu det har betydelse.
av monza
Jag har haft en 2,5 i drygt två år, 2009 som gått 12´000 nu. Den tar en liter olja mellan oljebytena och drar ca 1dl/mil mer bensin än min gamla 170-hästare.

Jag är jäkligt nöjd, tillräckligt pigg även om jag känner att jag förväntade mig mer av dessa 200 hästar och 300 Nm men Saabs T5-motor kan man bara drömma om numera.
Men den du tittar på är ju än piggare med sina fler hästar o Nm jmf min.

Jag kan utifrån mitt perspektiv lätt rekommendera en 2,5FT.
av Frozen1985
V70 2.5FT 2010 som i dagsläget rullat 21tusen.

Första jag gjorde var att få rulla ner den till Autotech i gbg och fått på ett steg 2, för original händer det inget!

Köpte bilen i februari och har fått bytt AC-Kompressorn, då det visade sig att tidigare ägare hade skärt av ac-kompressor remmeb för att dölja felet.

Lagrena i dessa är inte något vidare vad jag läst mig till, men nu utan problem. (kostnad runt 5500kr inkl påfyllning & ny kompressor)

Själv kör jag enbart på E85, inte en tendens till att det skulle vara ett problem.
Användarvisningsbild
av Steffe3
Frozen1985 skrev:V70 2.5FT 2010 som i dagsläget rullat 21tusen.

Första jag gjorde var att få rulla ner den till Autotech i gbg och fått på ett steg 2, för original händer det inget!

Köpte bilen i februari och har fått bytt AC-Kompressorn, då det visade sig att tidigare ägare hade skärt av ac-kompressor remmeb för att dölja felet.

Lagrena i dessa är inte något vidare vad jag läst mig till, men nu utan problem. (kostnad runt 5500kr inkl påfyllning & ny kompressor)

Själv kör jag enbart på E85, inte en tendens till att det skulle vara ett problem.
Bytte du kompressor själv? Hört skräckexempel på 10-15000 för byten annars.

Och ja, givetvis kör man på E85, mycket jämnare gång och piggare ^^
Vad ska jag köpa och varför?

Fortfarande fram till de årsmodeller som bli[…]

Älskar berättelser med lyckliga slut! Ta[…]

Problem s40 2006

Kan det vara det spökande kontaktstycket i so[…]

Var ute en stund igår och valde då att[…]