Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av batmac
UnleashFusion skrev: Jag skulle ändå backa, vad säljaren säger gör mig inte tryggare och han drar "longlife olja"-kortet. Låter inte som försäljaren kan allt.
fjohan82 skrev: Dynga från början till slut.... Avstyr affären är mitt tips.
Malmstroem skrev:Den enda orsaken att ens fundera på en bil där serviceintervallet inte följts är att den är väldigt mycket billigare.

Om priset är tillräckligt lågt för att du ska kunna byta motorn om den rasar kan det vara värt att överväga. Ligger priset i närheten av bilar som faktist fått ny olja och filter med rätt mellanrum finns det ingen orsak att överväga bilen i fråga -- oavsett vad säljaren säger. Ett års garanti ger inte mycket, problemen kommer troligen något senare. För att inte tala om hur svårt det kan vara att sälja en bil med dålig servicehistorik senare. Du lär få sänka priset då också.
Nej precis. Jag kommer inte genomföra affären. Ska bråka så mycket jag orkar för att få tillbaka handpenningen, men oavsett så blir det inte affär med dom.
Användarvisningsbild
av MartinS
Att handlaren ändå försvarar och tycker att boken "är okej" gör det ju bara ännu värre istället för att erkänna sitt misstag...
Användarvisningsbild
av batmac
MartinS skrev:Att handlaren ändå försvarar och tycker att boken "är okej" gör det ju bara ännu värre istället för att erkänna sitt misstag...
Nej den rimliga saken hade enligt mig varit att kort säga att "Vi kan erbjuda det här om det får dig att känna dig tryggare, men annars är det självklart att du får din handpenning tillbaka". Men det är väl för enkelt. Dom vill ju kränga bilar.

Spenderade lite tid att söka upp info om företaget bakom den typ fullutrustade V60n i Borås och man blir ju mörkrädd efter en stund på Flashback. Blir absolut aldrig ett köp av den. Just nu är jag nog mest sugen på den här om allt reder ut sig:

https://www.bytbil.com/stockholms-lan/p ... 2-13485352

Det jag hittat hittils gällande omdömmen är bra, det verkar vara en auktoriserad SEAT återförsäljare, och jag vill tro att man då kanske inte kan bete sig hur som helst. Bilen ser fin ut, ordentlig servicehistorik (bortsett från att den borde servas nu i juni). Rätt utrustning bortsett från VOC vad det verkar. Dock så står det "Smartphone app: Ja" på car.info och jag funderar på att det är den som kan tänkas betyda VOC? Kollade på en som jag vet inte har det, och där fanns inte raden med.
Användarvisningsbild
av batmac
Update: Nu är den ute på blocket igen (utan kommentar kring serviceboken också), ingen handpenning tillbaka än dock:

https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_ ... 7.htm?sa=1

edit* Nu har dom bett om ett kontonr för återbetalning iallafall.
Användarvisningsbild
av MartinS
Appen til VOC kom väl först till MY12 eller kom det tidigare till S/V60?
Användarvisningsbild
av batmac
MartinS skrev:Appen til VOC kom väl först till MY12 eller kom det tidigare till S/V60?
volvofantast skrev:Det kom 2012
theodorkalin skrev:Precis, innan 2012 så var det bara heater starter appen samt SOS och On Call knapparnas funktion.
Ah, ja men det är ju just värmarstarten som känns trevlig att ha. Men det är ju bra att veta ändå, eftersom att det då inte känns lika angeläget att få tag i en bil med just VOC/heater start, då en gsm-lösning med app lär ge snarlik funktionalitet
Användarvisningsbild
av batmac
Lyfter upp tråden lite igen med en snabb fundering. Har suttit och funderat på AWDs vara eller icke-vara. Det är något jag brukar önska att jag haft på vintrarna (som är ganska långa här uppe), men samtidigt känns det som ytterligare en sak som skulle kunna orsaka problem. Någon med lite input kring om det finns några större orosmoment för just dessa bilar med AWD när man närmar sig 15-20000 mil? dvs S60/V60 D5 kring 11-12.
Användarvisningsbild
av MartinS
Man får hålla koll på nivån i bakre differentialen, det kan läcka ut olja via knutarna och om den går med för lite olja i den går ett lager.

Sen är det ju så att det är en vinkelväxel, en kardan, en haldexkoppling, en differential, två extra drivaxlar med fyra extra knutar. Klart det kan ge lite extra bekymmer men det behöver inte göra det.

Ja det är inte helt enkelt, för det m&[…]

Är du helt 100 på detta? Jag slutade m[…]

Olika typer av växellådor

H har lite andra utväxlingar på ettan, […]

nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg