Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bubbels
Tänkte bara kolla om någon har något tips eller idé vad som kan va fel

Har köpt en V70-16 med fast monterad dragkrok, detta gjordes då bilen va ny, har gått 5000mil nu. Och va aldrig använd.

Jag har nyss köpt denna och skulle använda draget nu i midsommar å dra husvagn, och till min förvåning så funkar ingenting när kopplar strömmen ( har adapter) det enda som lyser va när man bromsar så lös båda blinkersarna. Ingen annan funktion finns.

Har kollat igenom efter något uppenbart fel men ej hittat något. Så är det någon som har något tips vad man kan kolla?

Liljas är bokat, men är kö.
Troligen jordfel, rengör eller byt dragkontakten.
(Fulfix: släck bilen, spray mycket WD40/556 i dragkontakten, sätt i/ta ur din adapter många gånger, repetera från början...)
EDIT: kollad att husvagnens EL är OK? (på annan bil/adapter)
Jag håller med, låter som om jordledninen är dålig. Om vi antar att dragets el kontrolleras med Volvos TRM, så ska ingenting utom bromsljuset fungera innan TRM har detekterat att det finns en vagn inkopplad. Det gör den genom att se att det går ström till positionsljusen. Men om jordningen är dålig, så de inte tänds, tycker den inte det finns någon vagn och då fungerar inte blinkers etc. Däremot fungerar bromsljuset alltid (förmodligen av säkerhetsskäl). Om då jordledningen är dålig försöker strömmen hitta tillbaka någon annan väg, och tydligen hittade den via blinkersen.
Alternativet är att vagnen är felkopplad, dvs. inte enligt normal standard.

Hej! Jag har en USA-importerad XC90 T8 (2016) och […]

Fick förnyelse igår på Volvia, ki[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Fortfarande fram till de årsmodeller som bli[…]

Älskar berättelser med lyckliga slut! Ta[…]