Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av batmac
#1322941
Jag skapar trådar som en annan byter kalsonger nu känner jag. Köpte som bekant en Audi för mindre än en månad sedan. Har insett att det inte är min grej för att bara göra en lång historia kort och slängde ut den på Blocket häromdagen. Har bestämt mig för att gå på en S60 eller V60 och har just nu två exemplar jag fallit för. Båda har i stort sett samma utrustning.

https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_ ... 7.htm?sa=1

Fördelar:
-Utrustad med Volvo on call
-Betydligt lägre miltal
-Säljaren känns seriös efter den kontakt jag haft.
-Tonade rutor

Nackdelar:
-Priset är (såklart) högre
-Inte lika fina fälgar som nästa exemplar (har en uppsättning Ixion III jag kommer använda, men det ligger ju lite värde i sånt ändå)
-"Stundande" kamremsbyte inom 1-2 år, inte jättebilligt.
-Färgen. Jag är väldigt kluven. Den är speciell, men jag vet inte vad jag egentligen tycker.
-Misstänker att vinterdäcken som följer med är friktion, vilket jag personligen inte vill ha. Smaksak.

Nästa exemplar:
https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_ ... 7.htm?sa=1

Fördelar:
-Billigare (behöver inte lägga speciellt mycket emellan)
-Kamrem redan bytt, bör vara OK servicekostnad framöver (eller?)
-Snyggare (enligt mig)
-Taklucka
-Finare fälgar
-Polestar-optimerad
-Dubbdäck
-Få ägare. Kan eventuellt varit flera brukare pga leasing.

Nackdelar:
-Har gått mycket längre
-Saknar Volvo on call (dock tidur på värmaren så en gsm-modul vore väl inte en omöjlighet?)

Det är alltså väldigt mycket färre nackdelar på andra exemplaret, men det känns också som lite större orosmoment med miltalet. Samtidigt som jag då har lagt 20000 mindre till att börja med och det får man ju lite verkstadstid för.

Input? Annat jag kan ha missat?
Användarvisningsbild
av svergie2
#1323058
Hade tagit den svarta alla dagar i veckan, men är du helt hundra på att den inte har VOC? Känns som ett konstigt tillbehör att inte kryssa i när man ändå har driver support, teknikpaket etc. Dubbelkolla med säljaren om du inte redan gjort det :)

Gamla D5 bara går å går så miltal behöver du nog inte vara rädd för. Glöm dock inte att byta olja i växellådan. :)

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk


Användarvisningsbild
av batmac
#1323078
svergie2 skrev:Hade tagit den svarta alla dagar i veckan, men är du helt hundra på att den inte har VOC? Känns som ett konstigt tillbehör att inte kryssa i när man ändå har driver support, teknikpaket etc. Dubbelkolla med säljaren om du inte redan gjort det :)

Gamla D5 bara går å går så miltal behöver du nog inte vara rädd för. Glöm dock inte att byta olja i växellådan. :)

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
Nej jag har inte pratat med säljaren så helt säker kan jag ju inte vara såklart. Tycker som du att det känns som en märklig sak att skippa.
av frippe64
#1323086
Är säljarna sådana du vill ha att göra med? Namnbyte brukar alltid ha en orsak. Ena annonsen verkar vara översatt med google translate. "Bilen besitter en 2.4L turbo diesel". Vet du att servicar är gjorda, t.ex. kamremsbytet som du nämner?
Användarvisningsbild
av batmac
#1323091
frippe64 skrev:Är säljarna sådana du vill ha att göra med? Namnbyte brukar alltid ha en orsak. Ena annonsen verkar vara översatt med google translate. "Bilen besitter en 2.4L turbo diesel". Vet du att servicar är gjorda, t.ex. kamremsbytet som du nämner?
Namnbyte? Sen vet jag inte om jag skulle säga att den meningen är felaktig men visst. Och nej, det vet jag såklart inte, det kan jag rimligtvis inte veta innan jag sett servicebok och liknande. Men om bilen har gått 24000mil och ska ha en komplett ifylld servicebok, och kamrem byts vid 18000 så bör det vara gjort.

Auto Motor som har den svarta bilen jag är mest intresserad av verkar ha bra omdömmen det lilla jag kollat, men det är klart man ska ta dig en ordentlig sökning, det kan ju vara fejk alltihop.
Användarvisningsbild
av batmac
#1323561
Här har vi ett bra exempel på det här med att kolla upp saker. Fick idag bilder på serviceboken för bil 1 som jag efter mycket velande ändå "reserverade" till nästa vecka. "Komplett ifylld servicebok" stod det i annonsen. Och ja, den är ju ifylld men:

2 år och 4300 mil mellan service 1 och 2
1 år och 2400 mil mellan service 2 och 3 (OK intervall)
3 år (!) och 4200 mil mellan service 3 och 4
1 år och 2500 mil mellan service 4 och 5 (OK intervall)

Bör man dra öronen åt sig och backa ur? Hittar ingen annan bil till det priset med D5, keyless, voc, adaptiv farthållare, men man vill ju inte heller köpa en tickande bomb.
av PerreS
#1323596
Jag hade definitivt låtit bli den bilen. Det har förts många forumdiskussioner, både här och på andra ställen, om långa bytesintervall för motorolja. Jag har aldrig sett något som påvisar att det finns motorolja med fullgoda egenskaper efter 3000 mil som är ett vanligt bytesintervall. Den här bilen har körts ännu längre...
Användarvisningsbild
av svergie2
#1323600
Nej, hoppa den bilen. Har du fått tag i säljare på den andra bilen vad gäller VOC?

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av fjohan82
#1323610
Båda bilarna verkar inte finnas ute på annons längre?
Nåväl, jag hade också dragit mig för en med så långa intervaller på servicear.

Denna tycker jag ser fräsch ut för miltalet: https://www.bytbil.com/jamtlands-lan/pe ... 7-13519169
Är priset i överkant kan man alltid bjuda ett annat för en snabb affär... :-)
Användarvisningsbild
av batmac
#1323612
PerreS skrev:Jag hade definitivt låtit bli den bilen. Det har förts många forumdiskussioner, både här och på andra ställen, om långa bytesintervall för motorolja. Jag har aldrig sett något som påvisar att det finns motorolja med fullgoda egenskaper efter 3000 mil som är ett vanligt bytesintervall. Den här bilen har körts ännu längre...
svergie2 skrev:Nej, hoppa den bilen. Har du fått tag i säljare på den andra bilen vad gäller VOC?

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
Nej precis, jag tycker ju 3000 mil är för långt. Jag får försöka ta mig ur den där. Jag betalade en handpenning på några tusenlappar för att reservera den, men det skulle jag få tillbaka om den inte var enligt beskrivning så om dom är seriösa så är det inga problem, är dom inte det så är det läropengar att inte vara så jäkla naiv.

Den andra bilen försvann från Blocket tidigare i veckan så den är nog såld, men nej den hade inte VOC

fjohan82 skrev:Båda bilarna verkar inte finnas ute på annons längre?
Nåväl, jag hade också dragit mig för en med så långa intervaller på servicear.

Denna tycker jag ser fräsch ut för miltalet: https://www.bytbil.com/jamtlands-lan/pe ... 7-13519169

Är priset i överkant kan man alltid bjuda ett annat för en snabb affär... :-)
Jo jag har kollat på den där, den har dock inte adaptiv farthållare, men jag vet att återförsäljaren är OK i alla fall. Det är samma Volvohandlare vi har här i Umeå. Istället har den iofs VOC och AWD. Sitter och funderar vad jag kommer sakna mest. VOC som jag haft, eller adaptiv farthållare som jag velat ha. Det går ju alltid att fixa gsm-start för värmarna även utan VOC.

Skippar jag både VOC och Adaptiv farthållare kan jag istället få tag i en röd R-design :oops:
https://www.wayke.se/objekt/b4acf7fd-a0 ... in-automat

Denna har jag oavsett kikat på, såg bra ut och faktiskt skött serviceintervall:

https://www.bytbil.com/stockholms-lan/p ... 2-13485352

Fast det går ju fint att använda de hu[…]

nackdelar med Running Boards

läste nyligen att dom inte håller m&ari[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]

Fel på helljus Volvo v60 2014

Tjena har en XC60 d5 från 2013 Helnöjd […]