Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av halvgute57
Hej!
Jobbar på volvo åf,fick in en bil från en bilfirma som har stått till försäljning i över två år (!)ingen vill ha den tydligen,är en D2 1,6 PSA maskin,säljarna har startat upp ibland men på slutet så vägrade den att starta,hostar endast.
Bytte filter och fyllde på fräsch diesel,ingen start,rev ner tank,sörja i tanken så den byttes med ny pump och givare,startar inte.
Skickat rapport till volvos helpdesk,bytte spridare,motorn startar! Men börjar gå som en påse nötter efter en liten stund och stannar..samma visa igen!
Har bytt högtryckspump,returrör vid spridare,railröret med helpdesks goda minne.
Nu har helpdesk inga mer svar att ge...
Det sista jag har gjort är byte ECM för den styr railtrycket som är för lågt enl vida,sätter felkod på lågt tryck till spridare.
Men den startar inte iaf..
Va fan har jag missat??
Användarvisningsbild
av fjohan82
Skit i ledning från tank till motor, som lossnar och sätter igen komponenter?
Användarvisningsbild
av Cotag
Det kan inte vara så att bränslefiltret blivit igentäppt igen under dina startförsök innan du rev tanken? Bränsleledningen kan ju ha varit full av skit/algbildning fram till filtret, tänker jag då.

Blev nyfiken på vad det finns för möjligheter att kolla bränsletryck i VIDA. På min bil (V60 VEA D4 -14) kan man få upp bör-värde och är-värde på både låg och högtryckssidan, vilket jag tycker verkar jättebra som diagnoshjälp vid sådana här tillfällen. Finns det en givare på lågtryckssidan även på den bilen du skruvar med? Ett avvikande värde på den, beroende på placering, borde kunna avslöja täppt ledning/filter. Å andra sidan borde ett sånt avvikande värde genererat en felkod ..
1.JPG
1.JPG (68.16 KiB) Visad 1931 gånger
av halvgute57
Motorn måste vara igång för att spridarna ska adaptera eller hur VolvoAB?
Har nu blåst rent retur och tryckrör,inget skit där inte
Cotag,det finns parametrar för bör och ärvärde,men enbart på högtrycksidan på D2.

Jag tänkte byta ut tänddelar på mi[…]

Det blev en snabb vända i tvätthallen. B[…]

Här är, långt om länge, bilde[…]

Fälgarna skiljer inte mer än att de hamn[…]