- ons 19 jun 2019, 17:57
#1322342
Hej alla!
Jag har haft ett långdraget problem med Volvo-verkstaden i Kista på Upplands Motor. Jag kan bara avråda alla med att köpa en (tjänste-)bil där. Om ni har lite tid över: här kommer en sammanfattning av mailkonversationen:
Hej på er!
Jag vänder mig till er efter flera upplevelser som har gjort mig fundersam som kund.
Sedan 2014 har vi i företaget köpt 5 nya Volvo från Upplandsmotor, den senaste är en ny XC40
under majmånad 2018.
När det var dags för första servicen var jag på plats för att boka den. Jag hade ingen personlig
servicetekniker då och pratade med en person bakom disken. Han la mer att han satt i stolen
och hälsade mig med en ”Tjenare!”. Bortsett att jag inte är hans polare förväntar jag mig en
viss nivå av seriositet.
Efter jag har fått min personliga servicetekniker har jag nämnt att motorvärmaren inte fungerar
som den ska samt att förarstolen sjunker ner under körningen. Jag lämnade bilen för service den
25:e oktober och har fått den tillbaka samma dag. Motorvärmaren har man inte kontrollerat,
stolen inte heller.
Motorvärmaren blev sämre och sämre under tiden och för att ha en varm bil på morgonen har
jag försökt att fjärrstarta motorn. Men då gick larmet istället. Jag åkte till Upplands Motor i Kista
och ville prata med min personlige servicetekniker. Han var inte på plats och en av hans kollegor
har pratat med mig. Det första vad han frågade var: ”Hur kan jag hjälpa dig min vän?” Jag tycker
att det är lite konstigt om en person som jag aldrig har träffat, som 25 år yngre än mig, kallar mig ”min vän”.
Åter igen, från en etablerad återförsäljare av Volvo-bilar förväntar jag mig mer seriositet!
Service-teknikern ringde mig samma dag och sa att den första lediga tiden är om runt två och en
halv veckor. Mitt argument att bilen är ny och att jag inte vill sätta mig i en kall bil på morgonen
hjälpte inte då han var fullbokad och hans kollega var sjuk. Jag sa till honom att motorvärmare,
fjärrstart och förarstol ska kontrolleras.
Jag lämnade bilen 09:00 måndag 15/4 och ni har lovat att höra av er när bilen var klar. Det skulle inte ta
längre än 2 timmar då man bara ville göra en felsökning. När jag var på plats efter 12:00 stod bilen på parkeringen.
Jag har pratat med serviceteknikern och det enda som gjordes var en mjukvara-uppdatering. Man har
inte kontrollerat om motorvärmaren fungerade, inte heller om fjärrstarten fungerar. Svaret som jag har fått
var att det borde vara löst med uppdateringen. Jag ställde frågan lite sarkastiskt om man har kollat stolen
också eller om detta problem löses med uppdateringen med. Nej, stolen var inte kontrollerat. Men man
kommer skicka ett meddelande till fabriken och de ska kolla.
Morgonen efter, den 16/4, hade vi -9 grader hemma. Motorvärmaren fungerade inte igen. Jag ringde till
serviceteknikern. Han sa att han var upptagen och att han kommer ringa tillbaka. Detta har så klart inte hänt.
Sammanfattningsvis kan man säga att sättet hur man har bemött mig som kund är under all kritik. Man har
a) visat en dålig attityd
b) inte upplevt det man har lovat och
c) inte utfört ett bra jobb.
Ni får gärna förklara mig varför jag ska köpa en enda bil från Upplands Motor i Kista igen. Jag är otroligt besviken
och känner en rejäl frustration då jag måste lägga mycket tid (och pengar då jag kör eget) för att jaga er för att
ni gör ert jobb. Systemet av en personlig servicetekniker fallera totalt om jag som kund måste vänta länge. Bara
som påminnelse: ni har sålt ett produkt som inte fungerar och jag anser att jag har all rätt att detta blir fixat snarast,
oavsett av vilken av era tekniker!
Ni har nu en vecka på er att se till att detta blir löst på ett sätt som ger mig förtroendet tillbaka. Om detta inte har
hänt den 29/4 önskar jag ett möte med XXX eller YYY (kommer inte ange namn i denna tråd!).
Här komer svaret från VD:n:
Hej Harald,
Som du säkert vet så tror vi på bra service för både dig och din bil. Denna gång jar vi uppenbarligen inte lyckats, så det är bara att be om ursäkt!
Så klart har ingenting hänt, nej, det har blivit värre:
Hej på er!
Jag skulle vilja uppdatera er vad som har hänt efter jag skickade mailet nedan:
- Larm när bilen fjärrstartas – löst
- Förarstol sjunker under tid
o I fabriken har man väl hittat orsaken. Det handlar sig om ett konstruktionsfel
när man kliver ur bilen trycker man ner spaken som sitter på sidan varje gång
lite grann. Efter jag har pratat med XXX kommer Volvo sikta på en lösning.
Efter jag frågade när detta kan vara löst så visste han inte detta, jag ska vänta
till Volvo hör av sig. Alltså inte löst
- Motorvärmare
o Som lovat ringde jag till XXX på måndag den 6/5 och berättade att motorvärmaren
fortfarande inte fungerar. Han sa då att det finns en ledig tid om två veckor. Jag har
inte accepterat detta och fick en ny tid på onsdag 8/5. Jag lämnade bilen runt lunch.
Trots att det var så stökigt med min bil har man inte ens frågat om jag behöver en
garantibil för att ta mig från verkstaden. Senare på den dagen fick jag besked
att bilen var klar och att det är ett fel i styrenheten av motorvärmaren. Delen fanns inte
på plats och vi har bockat en ny tid nu om 2 veckor. Det som stör mig oerhört att jag
får/fick åka till er 3 gånger – utan att jag får en garantibil, utan jag får en ersättning för
min tid som jag har tappad att bringa bilen till er, fast att felet ligger solklart på eran sida.
Om man inte hade bara gjort en mjukvarauppdatering utan en ordentlig felsökning
kunde felet hittas tidigare. Första gången jag flaggade för detta var redan november 2018!
Tyvärr har det funnits 2 ytterligare incidenter sedan dess:
- Stenskott:
o jag har bokat skenskottslagning hos er. Telefonkontakten sa till mig att glasmästaren sitter
nere på huvudverkstaden, inte på glasverkstaden. Jag var på plats i tid och kvinnan
vid disken sa att glaset repareras i glasverkstaden. När jag sa att jag blev tillsagt att åka hit
fick jag en konstig blick med kommentaren ”Glasverkstaden har alltid varit däruppe.”
Så jag åkte upp för att lämna bilen och fick informationen: ”Men glasmästaren sitter på
Huvudverkstaden, du får åka ner”. När jag sa att ni får nu själv åka ner bilen fick jag som
svar att jag inte ska vara otrevlig.
- Punktering:
o Min bil är utrustad med däcktrycksensorer. Jag har fått en punktering idag och systemet har
inte indikerat felet. Detta är en allvarlig risk och jag kommer inte låta bero detta på en enkel
förklaring!
Sammanfattningsvis kan man påstå att
- UpplandsMotor i Kista har varken rätt kompetens eller attityd för att
leva upp vad jag förväntar mig från ett premiummärke! Kundbemötande är
under all kritik, jag får stå för kostnaderna, jag får stå för tiden då jag inte har
fått en garantibil.
- Bilen har många fel, från små irritationer till allvarliga säkerhetsrisker.
- Volvo Sverige har inte hört av sig efter det senaste mailet vad jag tycker är oacceptabelt!
Även här måste jag konstatera att begreppet ”premium” är inte kopplat till Volvo längre.
Mitt tålamod har kommit till sin vägs ände! Jag har inte lust att behålla bilen längre och vill veta på vilket
sätt vi kan gå vidare. Ni får nu en sista chans att lösa detta på ett sjyst sätt. Hoppas att ni inte missar den.
Och här kommer det "nya" svaret från VD:n
Hej Harald,
Som du säkert vet så tror vi på riktigt bra service för både dig och din bil. I detta fall har vi uppenbarligen inte lyckats, och det är bara att be om ursäkt.
Kul att de redan har ett standardsvar för missnöjda kunder!
Diskussion fortsatte under en två månads period. Jag bad de att kommer med en möjlighet att kompensera detta. Efter de vägrade att häva kontraktet har jag först sagt att jag vill ha pengar som ersätter min inkomstbortfall - tvär nej. Sen sa jag att jag har för avsikt att köpa en Mercedes nästa gång om de kan ge mig en extra rabatt - tvär nej. Sen sa jag om jag kan få 4 nya sommardäck - tvär nej.
Det sista som kom idag att man erbjuder 3 månader gratis service-avtal. Det är ju svårt att toppa. Nu får det i alla fall vara nog.
Volvo i Kista är inte alls att rekommendera. Aldrig igen!
Jag har haft ett långdraget problem med Volvo-verkstaden i Kista på Upplands Motor. Jag kan bara avråda alla med att köpa en (tjänste-)bil där. Om ni har lite tid över: här kommer en sammanfattning av mailkonversationen:
Hej på er!
Jag vänder mig till er efter flera upplevelser som har gjort mig fundersam som kund.
Sedan 2014 har vi i företaget köpt 5 nya Volvo från Upplandsmotor, den senaste är en ny XC40
under majmånad 2018.
När det var dags för första servicen var jag på plats för att boka den. Jag hade ingen personlig
servicetekniker då och pratade med en person bakom disken. Han la mer att han satt i stolen
och hälsade mig med en ”Tjenare!”. Bortsett att jag inte är hans polare förväntar jag mig en
viss nivå av seriositet.
Efter jag har fått min personliga servicetekniker har jag nämnt att motorvärmaren inte fungerar
som den ska samt att förarstolen sjunker ner under körningen. Jag lämnade bilen för service den
25:e oktober och har fått den tillbaka samma dag. Motorvärmaren har man inte kontrollerat,
stolen inte heller.
Motorvärmaren blev sämre och sämre under tiden och för att ha en varm bil på morgonen har
jag försökt att fjärrstarta motorn. Men då gick larmet istället. Jag åkte till Upplands Motor i Kista
och ville prata med min personlige servicetekniker. Han var inte på plats och en av hans kollegor
har pratat med mig. Det första vad han frågade var: ”Hur kan jag hjälpa dig min vän?” Jag tycker
att det är lite konstigt om en person som jag aldrig har träffat, som 25 år yngre än mig, kallar mig ”min vän”.
Åter igen, från en etablerad återförsäljare av Volvo-bilar förväntar jag mig mer seriositet!
Service-teknikern ringde mig samma dag och sa att den första lediga tiden är om runt två och en
halv veckor. Mitt argument att bilen är ny och att jag inte vill sätta mig i en kall bil på morgonen
hjälpte inte då han var fullbokad och hans kollega var sjuk. Jag sa till honom att motorvärmare,
fjärrstart och förarstol ska kontrolleras.
Jag lämnade bilen 09:00 måndag 15/4 och ni har lovat att höra av er när bilen var klar. Det skulle inte ta
längre än 2 timmar då man bara ville göra en felsökning. När jag var på plats efter 12:00 stod bilen på parkeringen.
Jag har pratat med serviceteknikern och det enda som gjordes var en mjukvara-uppdatering. Man har
inte kontrollerat om motorvärmaren fungerade, inte heller om fjärrstarten fungerar. Svaret som jag har fått
var att det borde vara löst med uppdateringen. Jag ställde frågan lite sarkastiskt om man har kollat stolen
också eller om detta problem löses med uppdateringen med. Nej, stolen var inte kontrollerat. Men man
kommer skicka ett meddelande till fabriken och de ska kolla.
Morgonen efter, den 16/4, hade vi -9 grader hemma. Motorvärmaren fungerade inte igen. Jag ringde till
serviceteknikern. Han sa att han var upptagen och att han kommer ringa tillbaka. Detta har så klart inte hänt.
Sammanfattningsvis kan man säga att sättet hur man har bemött mig som kund är under all kritik. Man har
a) visat en dålig attityd
b) inte upplevt det man har lovat och
c) inte utfört ett bra jobb.
Ni får gärna förklara mig varför jag ska köpa en enda bil från Upplands Motor i Kista igen. Jag är otroligt besviken
och känner en rejäl frustration då jag måste lägga mycket tid (och pengar då jag kör eget) för att jaga er för att
ni gör ert jobb. Systemet av en personlig servicetekniker fallera totalt om jag som kund måste vänta länge. Bara
som påminnelse: ni har sålt ett produkt som inte fungerar och jag anser att jag har all rätt att detta blir fixat snarast,
oavsett av vilken av era tekniker!
Ni har nu en vecka på er att se till att detta blir löst på ett sätt som ger mig förtroendet tillbaka. Om detta inte har
hänt den 29/4 önskar jag ett möte med XXX eller YYY (kommer inte ange namn i denna tråd!).
Här komer svaret från VD:n:
Hej Harald,
Som du säkert vet så tror vi på bra service för både dig och din bil. Denna gång jar vi uppenbarligen inte lyckats, så det är bara att be om ursäkt!
Så klart har ingenting hänt, nej, det har blivit värre:
Hej på er!
Jag skulle vilja uppdatera er vad som har hänt efter jag skickade mailet nedan:
- Larm när bilen fjärrstartas – löst
- Förarstol sjunker under tid
o I fabriken har man väl hittat orsaken. Det handlar sig om ett konstruktionsfel
när man kliver ur bilen trycker man ner spaken som sitter på sidan varje gång
lite grann. Efter jag har pratat med XXX kommer Volvo sikta på en lösning.
Efter jag frågade när detta kan vara löst så visste han inte detta, jag ska vänta
till Volvo hör av sig. Alltså inte löst
- Motorvärmare
o Som lovat ringde jag till XXX på måndag den 6/5 och berättade att motorvärmaren
fortfarande inte fungerar. Han sa då att det finns en ledig tid om två veckor. Jag har
inte accepterat detta och fick en ny tid på onsdag 8/5. Jag lämnade bilen runt lunch.
Trots att det var så stökigt med min bil har man inte ens frågat om jag behöver en
garantibil för att ta mig från verkstaden. Senare på den dagen fick jag besked
att bilen var klar och att det är ett fel i styrenheten av motorvärmaren. Delen fanns inte
på plats och vi har bockat en ny tid nu om 2 veckor. Det som stör mig oerhört att jag
får/fick åka till er 3 gånger – utan att jag får en garantibil, utan jag får en ersättning för
min tid som jag har tappad att bringa bilen till er, fast att felet ligger solklart på eran sida.
Om man inte hade bara gjort en mjukvarauppdatering utan en ordentlig felsökning
kunde felet hittas tidigare. Första gången jag flaggade för detta var redan november 2018!
Tyvärr har det funnits 2 ytterligare incidenter sedan dess:
- Stenskott:
o jag har bokat skenskottslagning hos er. Telefonkontakten sa till mig att glasmästaren sitter
nere på huvudverkstaden, inte på glasverkstaden. Jag var på plats i tid och kvinnan
vid disken sa att glaset repareras i glasverkstaden. När jag sa att jag blev tillsagt att åka hit
fick jag en konstig blick med kommentaren ”Glasverkstaden har alltid varit däruppe.”
Så jag åkte upp för att lämna bilen och fick informationen: ”Men glasmästaren sitter på
Huvudverkstaden, du får åka ner”. När jag sa att ni får nu själv åka ner bilen fick jag som
svar att jag inte ska vara otrevlig.
- Punktering:
o Min bil är utrustad med däcktrycksensorer. Jag har fått en punktering idag och systemet har
inte indikerat felet. Detta är en allvarlig risk och jag kommer inte låta bero detta på en enkel
förklaring!
Sammanfattningsvis kan man påstå att
- UpplandsMotor i Kista har varken rätt kompetens eller attityd för att
leva upp vad jag förväntar mig från ett premiummärke! Kundbemötande är
under all kritik, jag får stå för kostnaderna, jag får stå för tiden då jag inte har
fått en garantibil.
- Bilen har många fel, från små irritationer till allvarliga säkerhetsrisker.
- Volvo Sverige har inte hört av sig efter det senaste mailet vad jag tycker är oacceptabelt!
Även här måste jag konstatera att begreppet ”premium” är inte kopplat till Volvo längre.
Mitt tålamod har kommit till sin vägs ände! Jag har inte lust att behålla bilen längre och vill veta på vilket
sätt vi kan gå vidare. Ni får nu en sista chans att lösa detta på ett sjyst sätt. Hoppas att ni inte missar den.
Och här kommer det "nya" svaret från VD:n
Hej Harald,
Som du säkert vet så tror vi på riktigt bra service för både dig och din bil. I detta fall har vi uppenbarligen inte lyckats, och det är bara att be om ursäkt.
Kul att de redan har ett standardsvar för missnöjda kunder!
Diskussion fortsatte under en två månads period. Jag bad de att kommer med en möjlighet att kompensera detta. Efter de vägrade att häva kontraktet har jag först sagt att jag vill ha pengar som ersätter min inkomstbortfall - tvär nej. Sen sa jag att jag har för avsikt att köpa en Mercedes nästa gång om de kan ge mig en extra rabatt - tvär nej. Sen sa jag om jag kan få 4 nya sommardäck - tvär nej.
Det sista som kom idag att man erbjuder 3 månader gratis service-avtal. Det är ju svårt att toppa. Nu får det i alla fall vara nog.
Volvo i Kista är inte alls att rekommendera. Aldrig igen!