Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1321918
Hej som rubriken lyder så glappar mitt VVT drev på insugssidan 0,6mm axialt är det för mycket eller går det bra att köra med, vad får den glappa som mest? Eller ska man byta det? När vet man att VVT drev är dåligt förutom när den läcker olja?

Volvo v70n -02 170hk sugis

/Tobias
#1321950
Drevet är dåligt när det läcker eller låter illa.

0,6mm glapp är "inget alls".
Jag tror inte en NY är 100% utan glapp.

Min egen glappar nog ca 2mm eller så, och jag kör med gott mod....
#1322521
Hej!

På vår S80 så är glappet ungefär 0,8 mm VVT insug. och inget oljeläckage.
Vår XC90 -04 var bägge VVT hjulen bytta vid köpet strax innan 19 000 mil och likaså kamrem av tidigare ägare. Förmodligen oljeläckage, glapp eller oljud.
VVT insug har nästan noll glapp efter drygt 2 000 mil vid nuvarande mätarställning 21 100 mil.
Håller med tidigare inlägg av ”halvgute57” att oljebyten är viktiga. Jag byter redan vid 1 000 – 1 500 mil som även håller vevhusventilationen renare från oljekocks.

Lennart
#1322666
Jepp lin förra motor gick 28k mil sen rasade 1:a och 3:a vevstakslager pga undermåliga oljebyten av förra ägaren så det pga all kocks och sot som var i motorn så täta oljebyten är viktiga! Gjort oljetest när oljan gått 2k mil på min D5:a och då var oljan mer eller mindre slut och testet sa BYT, enligt Volvos rekommendation ska den gå 1k mil till på en olja som är slut. Så ja viktigt med oljebyten i rätt tid 1,5k mil är lagom tycker jag! Det låter som om mitt drev är bra😊 snart uppstart för den nya motorn om jag får lite tid från familjen😘 \Tobias

Det måste jag testa.. Då finns det hop[…]

Tack för era svar! Vad bra att det i alla fa[…]

Jag har inte fattat detta med att förmå[…]

Sweet! :-)