Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

IMG_20190619_184826.jpg
Felkoder
IMG_20190619_184826.jpg (980.27 KiB) Visad 1107 gånger
Hej! Som ni nog redan förstår är jag galet förvirrad kring min Volvo.

Backstory: Köpte bilen privat ca tre veckor sedan. Förre ägaren hade bytt ventilpaket i växellådan för 9 tusen lite mer än en månad sedan. Verkstaden sa att abs ringen behövde bytas. Men att allt annat var ok med lådan. Efter 250km började den bete sig konstigt och abs lampan började lysa. Efter några kilometer tändes meddelande för att växellådan behövde service och efter lite till så stod det växellåda nedsatt funktion, då ville den inte längre växla ner eller upp och tillslut var alla lampor på inkl. Motorlampan. Den varvade alltså mellan 4-5 tusen.

Försök till lösning: Vi bärgade hem den och återställde koder osv. Bytte abs ringar fram, bromsar, klossar, ett hjullager som var kasst. Inga lampor var då på, istället för abs fick vi istället upp Anti-spinn meddelande. Efter lite till hände samma saker som i backstoryn, alla lampor var på och bilen ville inte längre rulla.

Fett förvirrad, har fått tag i en Vida dator och felsökt den i tändning samt under körning. I bifogande bild syns allt som kan tänkas påverka lådan. Problemet är inte att fixa det, utan veta var jag ska börja och vilka saker som kan prioriteras bort så att man kan fokusera på rätt sak. Behöver nämna att i uppförsbacke så börjar bilen strula för det mesta. Är det någon som har erfarenheter av samma typ av problem? Skulle uppskattas då jag inte vill punga ut för en ny låda som kanske inte är problemet. När inga lampor är tända och marken är rak så fungerar växellådan felfritt.

HJÄLP MIG! Vilka siffror bör jag prioritera? Tack på förhand!
Hittade lite info om cem-1A63 här:

http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?t=21346

Kluriga saker. Själv har jag ingen aning. Men 7, 13, 14 och 35 är de relevanta aktiva felkoderna och det är väl de som man bör börja med. Luftkvalitetssensorfelet har nog de flesta bilar... Inget kritiskt.

De andra kanske försvinner för gott om man raderar dem.

Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk

Det sitter väl en sensor på både in och utgående axel i växellådan, och om hastigheten på dessa avviker för mycket lagras en felkod. Att hastigheten varierar beror på att den inte låser ordentligt och slirar (lockup). Det kan bero på dåligt ventilpaket, slitna lameller, dålig oljepump/igensatt oljefilter, för lite olja.

Rotinger GRAPHITE LINE bara för att de har c[…]

Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]