Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JaPe011
Hej
Har haft bilen inne hos en bra felsökare men gått bet på att hitta lösningen på detta fel.
Följande felkod kommer upp i VIDA :ECM P228122 vilket betyder att det är ett lufläckage på trycksidan efter turbon.
Dessa saker är bytta:
Spjällhus
Reglerventil
Laddtrycksmätare
Luftmassemätare
O-ringar till insuget
Tändspole cylinder 2
samt alla tändstift.
I övrigt servad enligt boken.

Nollställer jag felkoden via VIDA eller batterinollning så återkommer den när motorn blivit varm igen.
Tryckrör är testade för läckor. Nu lutar det åt en spricka i intercoolerns baksida då framsidan kunde läcksökas på lyftplatsen. Det är dock lite svårt att utföra läcksökningen utan att ladda turbon.
Mitt hopp står nu till om någon annan haft ett liknande fel och vad gjorde ni för att lösa det?
Så länge motorn är obelastad (tomgång tex) så är det vakuum i insuget. Ett klassiskt sätt att leta efter läckage är då att spreja startas kring de ställen på insuget där man misstänker läckage. Är det ett läckage kommer motorvarvet att gå upp när man sprejar.
av JaPe011
Variosboy: Jag misstänker spricka i intercoolern. Baksidan är svår att läcksöka på på plats pga front/kylare. Funkar startgasen så långt bort från insuget? Är det ”brandfarligt” att leka med gasen? Jag har för mig att meken sa att nyare motorstyrningar är snabba på att justera för den typen av gas.
Användarvisningsbild
av VolvoAB
slangarna går oftast sönder så att man knappt ser det, vidgar sig vid tryck, plocka av stötfångaren och kolla noga, även slangen under motorn upp till turbon. hade du bytt laddtrycksgivaren på IC?
av JaPe011
Nu blev jag osäker på vilken givare som är bytt. Hr för mig att han sa laddtryck/lufttempgivare som byttes. Men var den satt är mer oklart. Finns det två laddtrycksgivare?
Tycker du att jag ska plocka bort fronten och endast kolla allt eller ska jag passa på att byta intercooler samtidigt?
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]