Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stevvee
least skrev: ons 19 jun 2019, 09:35 Problemet just nu är att det inte finns några elbilar på andrahandsmarknaden.
Och värre blir det om Norge fortsätter att "sno" dessa bilar efter att bonusen är utbetald.
509 annonser hittade jag på blocket där tesla är största aktören. Så utbud finns men vettiga elbilar med en bra fungerande organisation finns dock inte.
Användarvisningsbild
av joel80
stevvee skrev:
least skrev: ons 19 jun 2019, 09:35 Problemet just nu är att det inte finns några elbilar på andrahandsmarknaden.
Och värre blir det om Norge fortsätter att "sno" dessa bilar efter att bonusen är utbetald.
509 annonser hittade jag på blocket där tesla är största aktören. Så utbud finns men vettiga elbilar med en bra fungerande organisation finns dock inte.
2018 gick 5% av elbilsförsäljningen (nybilsförsäljningen av elbilar) till Norge. Så vi behåller ändå en skapligt stor del inom landet.

För oss som har två bilar inom familjen skulle jag säga att det idag finns ganska bra med valmöjligheter för begagnad elbil.
Det som det är brist på på begagnatmarknaden är väl dels den senaste generationens elbilar med räckvidd på 35-45 mil samt elbilar med dragkrok! När det gäller dragkrok finns det inte många att välja på på nybilsmarknaden heller än så länge.
Användarvisningsbild
av sony
För mig är det skönt att lägga dessa 700 extra på avbetalningen på bilen och ta en hybrid tex.
En d5 kostar tex mer i månaden än en t8 när vi tar i beräkning allt annat. Kanske samma kostnad beroende på utr.
Bilen t8 är dyr och kan skrämma många men tar man i beräkning inköppriset,Skatt,bränsle och el förbrukningen och Bonus kostar en t8 mindre i månaden eller lika mycket
Detta gäller d5,d4 dem billigare motoralternativ har jag inte koll på .
Så här tänkte jag när jag beställde mim bil
av mikebike
sony skrev:För mig är det skönt att lägga dessa 700 extra på avbetalningen på bilen och ta en hybrid tex.
En d5 kostar tex mer i månaden än en t8 när vi tar i beräkning allt annat. Kanske samma kostnad beroende på utr.
Bilen t8 är dyr och kan skrämma många men tar man i beräkning inköppriset,Skatt,bränsle och el förbrukningen och Bonus kostar en t8 mindre i månaden eller lika mycket
Det beror på vilka förutsättningar man har.
Jag har inte möjlighet att ladda och kör 1100 mil per år.
För mig är en motorstark (och törstig) begagnad bensinbil ett bättre val.
De flesta av mina bilar har varit cirka tre år när jag köpt dem. Min värdeminskning ligger på ungefär 30 kSEK per år, bränslekostnaden ungefär 17 kSEK.
av stevvee
mikebike skrev: ons 19 jun 2019, 10:23
sony skrev:För mig är det skönt att lägga dessa 700 extra på avbetalningen på bilen och ta en hybrid tex.
Det beror på vilka förutsättningar man har.
Jag har inte möjlighet att ladda och kör 1100 mil per år.
För mig är en motorstark (och törstig) begagnad bensinbil ett bättre val.
De flesta av mina bilar har varit cirka tre år när jag köpt dem. Min värdeminskning ligger på ungefär 30 kSEK per år, bränslekostnaden ungefär 17 kSEK.
Och då blir du ju inte drabbad utav att en T5 kostar 30 k skatt första 3 åren heller. Ser liksom inte problemet :party:
av stevvee
sony skrev: ons 19 jun 2019, 10:17 För mig är det skönt att lägga dessa 700 extra på avbetalningen på bilen och ta en hybrid tex.
Exakt, man får välja det alternativ som passar bättre då såklart. Och jag vill ha mycket utrustning och då var T8 perfekt val.
Användarvisningsbild
av sony
Jag syftade på nya bilar när jag skrev +-0 eller dyrare
av mikebike
sony skrev: ons 19 jun 2019, 12:14 Jag syftade på nya bilar när jag skrev +-0 eller dyrare
Samma sak gäller även nya bilar. Jag kan aldrig spara in det högre inköpspriset på en T8 genom lägre bränslekostnad.
Användarvisningsbild
av sony
Allt behöver inte vara exat i varenda krona.
Hybrid- skatt 300 disel 10 000
Bränsle/el 12000 diesel 24 000
Det ger en skiljnad på 22 000 per år.
Här räknar jag inte med bonuset.
På 3 år är det 66 000 plus bonus 25 000 =91 000
V60 t8 ins. 568 000
V60 d5 ins 422 000
Samma utrusning . En hynrid på 400hk och en disel på 190hk. Inget fel på den , men hade disel haft 400hk skulle den inte vara bill7gare än t8

Det här är enligt mina beräkningar. Kör en d4 awd idag. Hybrid faktan hämtad från en kompis. Priserna speglar gbg området
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
sony skrev:El bilens batteri håller i mer än 10 år. Efter 10-12 år ksnske du jsr 90% av kapaciteten kvar.
Pratade i förra veckan med en kille som jobbar med detta.
Vad i konstruktionen av batterierna gör att dom ska hålla längre?
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 13
XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]