Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stevvee
Hej, någon mer som råkat ut för att laddningen blir pausad när man kör på ex laddning hos ICA. Funkat förut och hänt på 3 st offentliga laddare som Ica tillhandahåller.
Går att trycka påbörja laddning men den förblir pausad.
IMG_5909.jpg
IMG_5909.jpg (65.21 KiB) Visad 5927 gånger
av CETT
Ja så där är min också. Min bil vill inte ladda om det är ca 75% eller mer kvar i batteriet. Vet inte exakt var gränsen går. Står Pausad och det går inte att få igång laddningen.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Borde inte bilen ladda även om det är 99% kvar, vitsen är väl att så ofta som möjligt starta sin resa med 100%?
av PVLars
Jeg har samme problemet på min ladeboks hjemme (Salto 572 32A). Noen minutter etter at jeg starter lading får jeg beskjed på VOC-appen om at bilen har sluttet å lade. Jeg får ladingen i gang igjen ved å restarte fra VOC-appen, men må gjerne prøve 2-5 ganger før den starter å lade igjen.

Jeg hadde ikke dette problemet før, da jeg ladet via Schuko-pluggen (16A), så jeg mistenker at dette har noe å gjøre med at bilen ikke riktig takler tilkopling til større strømstyrker (selv om dette skal reguleres automatisk i bilen). Jeg har spurt forhandler om svar på dette, men de har enda ikke greid å gi et svar.
av stevvee
CETT skrev: fre 05 apr 2019, 06:26 Ja så där är min också. Min bil vill inte ladda om det är ca 75% eller mer kvar i batteriet. Vet inte exakt var gränsen går. Står Pausad och det går inte att få igång laddningen.
Min var nästan tom vid detta och andra tillfällen. Fullt kan jag alltid ladda ex hemma och har samma styrka hemma som vid Ica.
av mathiasbkvist
Jag har samma problem med min laddbox (Halo) hemma. Lampan som lyser vid anslutningen i bilen blir blå. Det som funkar för mig är att föra in kontakten i bilen in och ut snabbt. När jag sätter i den nästa gång blir det grönt och den laddar.
Användarvisningsbild
av FSandstrom
mathiasbkvist skrev:Jag har samma problem med min laddbox (Halo) hemma. Lampan som lyser vid anslutningen i bilen blir blå. Det som funkar för mig är att föra in kontakten i bilen in och ut snabbt. När jag sätter i den nästa gång blir det grönt och den laddar.
Ni har inte timer på? Hade jag det på min D6a och ville gå förbi och inte hade telefonen på mig (eller om voc är nere} så gör man just då här.

Skickat från min G8341 via Tapatalk

av ErikT8
Hej, jag fick veta att det beror på att min laddbox levererar 25A och Volvon tar 16A. Får den för mycket pausar den. Har hittills lyckats tvinga igång den igen och då laddar den fullt. Väldigt irriterande att vakna på morgonen med ett meddelande att bilen inte laddats. Elektrikern tycker det är Volvos fel. Om någon hittar en lösning på detta blir jag glad!
av mikebike
ErikT8 skrev: ons 19 jun 2019, 10:59 Hej, jag fick veta att det beror på att min laddbox levererar 25A och Volvon tar 16A. Får den för mycket pausar den. Har hittills lyckats tvinga igång den igen och då laddar den fullt. Väldigt irriterande att vakna på morgonen med ett meddelande att bilen inte laddats. Elektrikern tycker det är Volvos fel. Om någon hittar en lösning på detta blir jag glad!
Det kan ju inte vara laddboxen som bestämmer laddströmmen.
av fragge
mathiasbkvist skrev:Jag har samma problem med min laddbox (Halo) hemma. Lampan som lyser vid anslutningen i bilen blir blå. Det som funkar för mig är att föra in kontakten i bilen in och ut snabbt. När jag sätter i den nästa gång blir det grönt och den laddar.
Har haft samma problem med min Halo. De har problem med kabelbrott vid kontakten till bilen på de gamla kontakterna. Om du inte har den nya kontakten så kan du få en ny av Charge-Amps. Se bild nedan för den "nya" typen av kontakt.
Bild

Här kommer något mycket intressant. Had[…]

Carplay trådlöst?

Jag kan ju tillägga att jag testade i en XC60[…]

Letar oljetryckmätare

Grejerna (made in China) beställda via Amazon[…]

Hade varit schims hade tryck varit i stort sett l[…]