Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
stevvee skrev: tis 18 jun 2019, 20:29
Ice71 skrev:Skulle jag byta min XC60 T5 -19 med 1570:- skatt per år, mot en likadan och leverans efter 1:a januari blir skatten drygt 10 000:-
Blir en rejäl peng i månaden för bara bilskatt Bild
708kr skillnad jo visst pengar men inte överdrivet farligt heller. 6 luncher så är det klart.
Det är skillnad på att trycka ner 700 spänn i halsen på ms Andersson eller att unna sig en god lunch med trevliga kollegor.
Föga förvånande väljer jag det andra, varje dag, då jag inte gillar rådande styre.
Användarvisningsbild
av joel80
För nya bilar är ju värdeminskningen den största kostnaden per mil... Men på begagnade minskar den kostnaden rätt mycket redan efter några år. Elbilar kommer för de som letar begagnat troligen bli bra mycket billigare än motsvarande begagnad avgasbil,just för att där har bränslekostnader mycket större påverkan på totalkostnaden än på en ny bil. Ju äldre bilen blir desto större skillnad blir det. Att elbilar dessutom klarar sig med betydligt mindre service påverkar nog också rätt mycket. Det som kommer avgöra är hur länge batterierna faktiskt hållet och vad det ev kostar att restaurera eller byta framöver. Men det ser rätt bra ut nu för de bilar som har lite större batterier. Det blir många mil innan man hunnit igenom så många laddcykler som de klarar.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Batterier bruka klara ganska många laddningar. Men batterierna till bl.a. mina borrmaskiner brukar dö efter 10 år. Återstår att se om elbilarnas batterier håller längre än 10 - 12 år.
Användarvisningsbild
av sony
El bilens batteri håller i mer än 10 år. Efter 10-12 år ksnske du jsr 90% av kapaciteten kvar.
Pratade i förra veckan med en kille som jobbar med detta.
Användarvisningsbild
av joel80
Derank skrev:Du är ju fast i samma spår hela tiden Joel.........
Spår? Det är väl inte så svårt att se att det är en stor chans att det blir så när vi får fler valmöjligheter på elbilar på Beg-marknaden?
Användarvisningsbild
av joel80
RickardK skrev:Blir spännande att se alla bilar med eltorsk på riksväg 70 mot fjällen.. Borde starta bärgningsfirma!
Varför skulle så många få eltorsk där menar du? Det är rätt ovanligt att man blir stående utan batteri.. Bilarna ger betydligt fler varningar och har ofta bättre indikation på hur långt man kommer än bensin/dieselbilar. Det som kan bli obekvämt är ladd-köer vid snabbladdarna på väg till fjällen. Det byggs ut skapligt men inte i samma takt som försäljningen.
av stevvee
fjohan82 skrev: tis 18 jun 2019, 21:41
stevvee skrev: tis 18 jun 2019, 20:29
Ice71 skrev:Skulle jag byta min XC60 T5 -19 med 1570:- skatt per år, mot en likadan och leverans efter 1:a januari blir skatten drygt 10 000:-
Blir en rejäl peng i månaden för bara bilskatt Bild
708kr skillnad jo visst pengar men inte överdrivet farligt heller. 6 luncher så är det klart.
Det är skillnad på att trycka ner 700 spänn i halsen på ms Andersson eller att unna sig en god lunch med trevliga kollegor.
Föga förvånande väljer jag det andra, varje dag, då jag inte gillar rådande styre.

Jo visst är det så men säger man 700 spänn skriker folk rätt ut, säger man 6 luncher blir det mer aha nej inte så mycket ändå ( sen hur man kan tycka det är värt att käka ute lunch varje dag är något jag inte begriper, men tydligen tillräckligt vanligt för att bankerna skall ha det som standard i deras kalkyler)
Sen om bilen kostar 700 kr mer i månaden första 3 åren spelar kanske inte så stor roll när värdeminskningen per månad är betydligt högre men visst det är ju inte en kostnad som du tar från plånkan varje månad utan den smällen får man ju sen. Bryr man sig bara om skatten så får man väll välja en bil som passar bättre ? Lite som att folk skriker om bensinpriset höjs 2 kr och helt plötsligt kan dom inte åka och handla. Men i själva verket är det 333 kr skillnad i månaden om man nu har en törstig bil som drar 1 liter milen och kör 2000 mil om året.
av least
Problemet just nu är att det inte finns några elbilar på andrahandsmarknaden.
Och värre blir det om Norge fortsätter att "sno" dessa bilar efter att bonusen är utbetald.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 13

Hej! Köpte mig en 740 idag med b230f motorn. […]

Inte hänt grismycket på sistone, har n&[…]

Hej Prova stänga av AC.n vid start. Varit e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? […]