Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Kör idag passat GTE, vill prova byta till volvo igen!
På passaten så värms kupén av batteriet och volvo med bensinmotorn har jag förstått.
Vad händer om man vrider av kupéfläkten på vintern och kör utan någon värme, startar motorn ändå?

Hur funkar det på sommaren om man vill ha kallt, går bensinmotorn på för att göra kalluft?

Återkommer ev med följdfrågor! (herregud att jag minns hur jag loggade in här, var ett tag sen jag körde volvos)

Mvh Lars
Värme

Det är ingen Kia du köper ;)
Värmen kommer från en bränsledrivenvärmare och motorn är inte ett krav för att få värme. Kör man på el kan man antingen kryssa i rutan för värmning och då kommer bilen dra lite bränsle trots att motorn inte går eller så väljer man att inte åka med värmare (gjorde det valet väldigt ofta själv) motorn går inte igång förens du passerar gränsen som mätaren visar. Väljer du ex läge pure ligger den kvar betydligt längre på el än i hybrid läge.

På sommaren driva kylan utav en elektrisk AC-pump. Så man kan kyla bilen innan resa via appen och man har även såklart kyla när man rullar enbart på el. Jag har det lyxiga problemet att den kyler lite väl bra så väljer jag 20 grader är det nästan så man fryser lite.
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Var och tittade på en Plus Dark My26, den ha[…]

Husbilar igen, eller ja förare och själv[…]

Termostaten (tror det är den) i både f&[…]

Det är ofta fel på dessa mätarhus.[…]